Cinta.. Ada apa dengan cinta???

Views
KAU RASA KAU HEBAT KAH DGN CINTA MANUSIA ?? wahh  hahah xde kene mengena langsung ayat tu...saja je nak wat gempak..bagi panjang entry..bagi korang bosan baca...hohoho oke berbalik pada tajuk


sejak kebelakangan ni acu pening mendengar masalah CINTA kawan2 acu...acu pon xphm ape hebat nya CINTA..?? bukan nya acu xpernah bercinta...sampai ada yg mintak tips2 dari acu....macam dokter cinta plak acu rase..

kalau seorang dua xpe..tapi yang acu kepelikan sgt2 kebanyakan nya punyai masalah cinta masing2 , kalau acu nak tulis masalah diorang dekat sini memang ponat korang membaca nya..semua nya kerana NAFSU CINTA palsu ....hurmm

betul kata pujangga “sakit yang paling dahsyat ialah mencintai seseorang, tetapi tidak berbalas.Aneh sekali derita sakit putus cinta ini… benci, tapi rindu.Dendam tapi sayang.Dunia terasa sempit, dada terasa mencengkam." perghhh !! sakit kan kalo cinta xberbalas...tambah sakit lagi kalo org yg kita cinta..kita syg..caci maki kita...seolah2 hati kita ni campak dlm longkang lagi bagus..?? betul x ape yg acu fikir kan..?

ape tips eh acu nak kasi...?? hey korang sedap ckp acu xambil tahu pasal korang..acu prihatin k..acu xpikir diri acu dulu,..tapi acu pikir nak selesai kan masalah korang ...hermm cube dgr kata orang bijaksana sekejap “Cintailah sesuatu itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kebencianmu pada suatu ketika, bencilah yang engkau benci itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada satu ketika.” pernah ke korg syg kan some tu dgn bersahaja..?? xkan ..?? mesti kalo dh couple tu.korg bajet die lah cinta terakhir ,cinta mati aku lah..dia lah bidari/bidadara yg tuhan turun kan dlm hidup korg.smpi ada yg sanggup gadai maruah..konon nya CINTA !! kan kan kan ..??

maaf kalau acu ada buat setengah pihak terasa dgn pos acu...tapi acu xnak berselindung lagi drpd 100% kawan2 acu yg acu kenal ni..hanya tgl 20% jek yg masih menjaga maruah diri...yg lain semua dah di musnah kan CINTA NAFSU ! acu xboleh nak tegur diorang sbb msg2 dah besa panjang..dah boleh fikir masa depan masing2..

tapi bila diorang kena tinggal diorang mesti cari acu...mintak pendapat..tp dah xberguna dah kan..?? acu bukan nak marah..tapi acu just nak kongsi kan semoga boleh jadi pengajaran...ALhamdulilah...19 tahun acu masih menjaga diri acu..oppss!! sabar dulu..jangan cepat marah ..SETIAP PERSOALAN PASTI ADA JAWAPAN NYA KAN..?? acu kan dah janji nak tolong kawan2 acu..acu xnak nanti acu mati..acu kena soal..KENAPA BIAR KAN KWN2 KAMU BERGELUMANG MAKSIAT..?? Acu xnak kena sebat..acu takut..jadi dgn ilmu yg serba cetek ..dan daif ni..acu nak kongsi dgn kawan2 acu yg ada masalah cinta ni.

bila seseorang frust bercinta ..satu jek yg ada dalam otak diorang kan..."LEBIH BAIK AKU MATI" mati..?? ops ! dunia2 ...“Dunia akan terkejut mendengar seseorang membunuh diri kerana kematian ibunya,tetapi tidak akan terkejut apabila pembunuhan diri itu disebabkan kematian kekasih yang dicintainya.” percaye x ckp acu..?? percaya la ea...

Sebagai hamba Allah, renungilah maksud firman Allah dalam surah Al Baqarah, ” Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah-lah yang lebih mengetahui.”

kan mcm acu cakap tadi (you are the answer of my prayer). Tetapi entah macam mana, dia berpaling tadah. Waktu itu kita terhenyak sampai kita semua cakap, “mengapa aku terpaksa menanggung derita ini.”

Kita frust kerana merasakan dialah yang terbaik, tercantik, ter… ter… segala-galanya. Sukar membayangkan ada orang lain seumpama dia. Cinta diberikan seluruhnya. Ketika si dia pergi tanpa berpaling, kita berkata,


“ya Tuhan, kenapa aku yang terpaksa menerima nasib ini?” kan....! tipu lah kalau kau xmengeluh..kau xsalah kan tuhan ...sumpah korg tipu acu kan ...?? bek angguk kepala cepat ..!! cepat !! hah mcm tu lah bijak2.,.mengaku kesalahan diri kan....sbb acu pon kadang2 bodoh cmtu jugak !...

oke dkt sini kau org jangan lah ckp kenapa aku yg kena ..?? knp aku yg di beri ujian seberat ini..??  Jangan labelkan aku yang malang. Tetapi katakan, aku yang terpilih !. Terpilih untuk putus cinta dengan manusia supaya ‘terpaksa’ bercinta dengan Allah. Memang begitulah rahmat Tuhan, kekadang DIA memutuskan untuk menyambungkan. 


Putus cinta dengan manusia, tersambung cinta dengan Allah. ya Allah indah nya bercinta dengan mu..Inilah hikmah di sebalik kesusahan, kemiskinan, kegagalan, dan termasuklah putus dalam bercinta. Dalam ujian kesusahan selalunya manusia lebih mudah ingatkan Allah...Allah tidak pernah mengecewakan seperti kekasih mengecewakan. 

Seorang filosof Barat, Hendrick berkata, “mencintai seorang yang tidak mencintai kamu adalah sia-sia, menyia-nyiakan orang yang mencintai adalah berbahaya.” Cubalah fikirkan… siapa yang paling mencintai kita? Siapakah yang kita sia-siakan selama ini? Fikir…

Dan tersentak oleh hakikat itu, kita mula berfikir… barangkali putus cinta ini adalah rahmat yang tersirat, “Allah menjemput aku untuk mencintai-Nya!”

Sedarlah, bahawa Allah adalah Tuhan yang sentiasa mengasihi kita. Tetapi DIAlah Tuhan yang sering kita sia-siakan. Frust cinta itu hakikatnya untuk menyambungkan cinta kepada-Nya. Ketika itulah orang yang frust cinta akan benar-benar terasa bahawa dia terpilih, bukan tersisih! tapi susah kan nak jumpe orang yg nampak jalan yg Allah bagi tu...

korang kenapa nak nangis lagi ! pikir2....pikir balik dosa korang ! pikir2...xtermampu rasa nya kan nak qada' balik dosa2 yg kita buat..xmampu kan nak tunai kan balik solat yg tertinggal selame kita hidup ni...hanya taubat yg mampu selesaikan segala..teruskan berdoa kawan2....

kat sini ada sepotong doa..amal kan selalu ..insyallah aty akan tenang..byk2 kan berdoa..

Maksud doa : “Ya Allah! Sesungguhnya aku hamba-Mu, juga anak hamba lelaki-Mu (ayahku) dan anak hamba perempuan-Mu (ibuku). Dahiku berada di tangan-Mu (Engkau bebas mengawal dan menentukan arahnya; kebaikan atau keburukan yang ditujunya). Sudah berlalu pada diriku keputusan-Mu. Sememangnya adil buat diriku (apa jua) ketentuan-Mu.
(Justeru), aku memohon kepada-Mu dengan semua nama yang selayaknya buat-Mu; yang Engkau namakan dengannya diri-Mu, atau yang Engkau turunkannya dalam kitab-Mu, atau yang Engkau ajarkannya kepada salah seorang daripada makhluk-Mu (Nabi Muhammad SAW) atau yang Engkau (sengaja) sembunyikan tentangnya di alam ghaib di sisi-Mu..
Supaya Engkau jadikan al-Quran sebagai musim bunga (berasa tenteram dalam) hatiku, cahaya di dadaku, keluar daripada (belenggu) kesedihan, dan penghilang kebimbanganku.”.
p/s :Sematkan di hati kata pujangga ini:“Sesungguhnya orang yang berkali-kali gagal bercinta, pada suatu saat akan bertemu jua…cinta sejati yang ditunggunya!”


ehem alhamdulilah...seorang kawan acu dah ketemu jalan..korang..? xkan nak duk bermenung depan PC lagi...alhamdulilah..kawan acu dah oke balik..kalau x asyik sawan jek..hoho lantak biar dye bace ni supaya menjadi penguat semangat,,,insyallah ada jalan NYA ....

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Comments
6 Comments
style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>

6 ulasan:

Pendamba Mawar berkata...

hurm soal cinta nafsu ni depenagaruhi oleh darah anak muda yang sentiasa ingin mencuba, kadang2 mereka terpengaruh dengan jnji2 yang ditaburkan. kalau seseorang tu benar2 sayang pada anda, dia takkan cuba untuk buat perkara yang dilarang dia akan menjaga anda sebaiknya bukan mngajak anda untuk melakukan perkara yang bukan bukan..

nice entri

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

PM : betul tu,,acu pon xtw lah nak tlg cmne ag memeber2 acu neh..care ni jek lah leh kongsikan bersama

xanders.co berkata...

setuju dgn p/s kau tu. cinta akan datang. jgn putus asa.

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

xander.co : jangan putus asa kan..sifat putus asa kan sifat syaitan hehe

Ku Azhar berkata...

waaa knp komen pertama teyha..kih3..nice2 :)

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

hahahha saja nak bg dorang paham,.kenapa ku...??

© Segala yang tercatat di atas adalah hak milik kekal ツ tEyhasAhajE ツ