PERINGATAN UNTUK SEMUA : tanda - tanda kecil telah sempurna..

Views
PERINGATAN DAN MUHASABAH DIRI UNTUK SEMUA PEMBACA BLOG ACU...

Disaat kita sedang lena tidur, ketika itulah kiamat akan datang, dan kite semua akan kelihatan seperti keldai yang terpinga-pinga. Maka, ambillah peringatan, kerana peringatan itu amat berguna kepada mereka-mereka yang berfikir...kongsi kan lah ilmu ini bersame2... manusia sering lupa..begitu jugak aku...tanda2 kecil yg telah sempurna..


1) Penaklukan Baitulmuqaddis
  • Dari Auf b. Malik lah.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Saya menghitung 6 perkara menjelang – hari kiamat.” Baginda menyebutkan salah 1 di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.” – Sahih Bukhari
2) Zina bermaharajalela
  • “Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim
3) Bermaharajalela alat muzik
  • “Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka. ” Ada yang bertanya kepada Rasulullah saw; “Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab; “Apabila telah bermaharajalela bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita” – Ibnu Majah
4) Menghias masjid & membanggakannya
  • “Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid” – Riwayat -Nasai.
5) Munculnya kekejian
  • Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga.” – Riwayat Ahmad dan Hakim.
6) Ramai orang soleh meninggal dunia
  • “Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik & ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran” – Riwayat Ahmad
7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat
  • “Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’ (orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia” - Riwayat Thabrani
8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja
  • “Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.” – Riwayat Ahmad
9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang
  • Diriwayatkan dari Abu Hurairah lah.a. “Di antara tanda-tanda telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian2 wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang”.
10) Bulan sabit kelihatan besar
  • “Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.” - Riwayat Thabrani
11) Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
  • “Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu” – Sahih Muslim
12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar
  • “Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar.” – Riwayat Ahmad
13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai
  • “Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai” – Sahih Muslim
14) Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda.
  • “Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti ‘bulu merpati’ yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga.” – Sahih Abu Daud & Nasai
15) Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam
  • “Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya).” – Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.
16) Mengikuti ajaran-ajaran umat dahulu kala.
  • Daripada Abu Hurairah Nabi bersabda; "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah umatku mengambil daripada apa yang telah diambil oleh kurun sebelum mereka, satu jengkal demi satu jengkal dan satu hasta demi satu hasta", kemudian ditanya; "Ya Rasulullah, seperti Parsi dan Rom?" Nabi menjawap; "Siapa lagi kalau bukan mereka". Soheh Bukhari.
  • LELAKI MENYERUPAI WANITA DAN WANITA MENYERUPAI LELAKI seperti di zaman nabi luth.. (gay dan lesbian )
17) Berlumba-lumba membina bangunan yang tinggi.
  • Nabi bersabda; "Dan kamu akan lihat orang yang berkaki ayam, telanjang dan faqir dan pengembali kambing berlumba-lumba membina bangunan yang tinggi". Soheh Muslim dan sila rujuk syarah.

Kini.. Kita hanya menuggu saat tibanya..


Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: “Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat”. Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”. (H.R Muslim)

Keterangan:

Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat..

  1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
  2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
  3. Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
  4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
  5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
  6. Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
  7. Gempa bumi di Timur.
  8. Gempa bumi di Barat.
  9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
  10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.


          Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan:“Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw.bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yangmengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini.

           Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akanmerosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu. 

          Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya”.

sumber : cahayaislam.net
sumber : google
p/s : renung2kan selamat beramal

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

cerpen : MONOLOG jangan lupa namaku!

Views

Amni !
Pagi tadi Abg xtahu kenapa abg ingat pada Amni..Honestly Abg memang xdapat melupakan Amni..setiap kali Abg teringatkan Amni..Abg dpt rasa mata Abg berkaca..

Mungkin Amni xdapat rasakan,sebab Amni dah punyai insan lain,pilihan hati Amni.dan Amni sendiri cakap ,keluarga Amni sukakan dia.Abg xtahu mengapa Abg memikir kan tentang kematian..Kalau Amni dah xde ..ade ke orang akan sampai kan pada Abg..?? kalau Abg dah xde nanti,,,ade ke org akan sampaikan berita ni pada Amni..?

10 tahun bukan satu masa singkat kan sayang..?? Andai satu masa nanti Abg sakit,ada ke orang akan sampaikan pada Amni..??Abg xtahu kenapa hari ini sekali lagi air mata Abg menitis,mengingati kenangan lalu..Abg xmengharap apa apa pun dari Amni..Kerana dari dulu Abg mahukan kebahagiaan ini Amni...

Abg xpernah salahkan takdir atas perpisahan ini..sebab kita xmungkin dapat bersama..cuma andaikata sesuatu musibah berlaku pada Amni ..even Amni kelihatan cacat keji di mata orang lain..Andaikata muka Amni berubah menjadi buruk sekali pun,dan saat itu,tiada lagi insan yang mampu menjaga Amni..Amni ingat lah satu nama yang selalu ada sewaktu Amni susah dan senang suatu ketika dahulu "MOHD ERSHAD HAMDI".

Penghujung 2011 semakin hampir ,maka kita akan tinggalkan kenangan kita...seawal perkenalan kita pada tahun 2001 sehingga 12 may 2011,biarpun tahun berganti tahun,perasaan kasih sayang ini tidak pernah pudar.

Tujuan Abg coret kan bingkisan ini,Andaikata Abg tdk sempat bagitahu Amni tentang ini,Abg harap ada yg sampaikan pada Amni,..



Amni !
kali terakhir Abg merasa bahagia adalah pada ulang tahun kelahiran Amni,sewaktu itu kita keluar,pakai baju sama.Abg layan Amni sebaik-baiknya.Abg cuma nak Amni happy pada hari lahir Amni..Abg belikan Amni handphone baru..Abg belikan baju couple untuk kita,,Abg belanja Amni makan .Abg belikan ape yang sahaja yang Amni mahukan..ternyata Amni sangat gembira kan..??

Tahun sebelum nya Abg xdapat balik ke kampung untuk sambut hari kelahiran Amni,tapi Abg xpernah lupa kan..?? Abg pos kan ..kirim kan hadiah untuk Amni.Abg bukan nak mengungkit,cuma Abg suka tgk Amni bahagia.Abg takkan mintak balasan untuk semua ini.

Amni !
Maaf kan Abg andaikata selama perhubungan dulu, Abg marah-marah Amni,halang Amni buat itu ini..halang Amni keluar sana sini,,Abg cuma nak yang terbaik buat Amni.Tapi xpelah macam Abg bagitahu Amni tadi..Andaikata satu masa nanti
tiada lagi orang peduli tenatang Amni..Amni ingat lah satu nama,dan Amni carilah Abg

Abg akan menjaga Amni,walau waktu itu,macam mana sekali pun keadaan Amni..Abg dah janji kan nak jaga Amni..?? Even Abg dah lepaskan Amni dgn ikhlas,tak bermakna Abg lupa janji Abg.

Sekarang Amni ada Dia kan..? Abg harap Dia xsakiti Amni..Abg harap Amni juga xsakiti Dia mcm mana Amni telah sakiti Abg dulu.hurmmm Amni..?? andaikata  saat Amni perlukan Abg ..Abg tiada masa tu..Amni jangan lupakan Abg ye..??

Amni cakap Amni suka tgk mata Abg..Abg pula suke tgk bibir Amni saat tersenyum... Abg mohon Amni jangan sedih kalau Abg dah tiada nanti ..Amni jangan nangis,nanti Abg sakit..Amni ..sekali lagi Abg mintak maaf atas coretan ini,Abg bukan pohon simpati Amni..



Abg cuma nak Amni tahu, Abg xpernah lupa kan Amni.Sekarang dah bulan 12..dah lama masa berlalu,sepanjang waktu tu jugak Abg xpernah gantikan siapa siapa di hati Abg..Sebab ruang tu hanya untuk Amni..


Ye hanya untuk Amni seorang..sebab tu sampai sekarang Abg xmencari pengganti..sbb Abang xnak sakiti hati siapa siapa..Abg tahu sakit nya..perit nya macam mana di tipu..Hurmm Amni terlalu byk yg bermain di fikiran Abg..Abg xmampu coret kan segalanya di sini..Abg nak Amni pejam kan mata seketika.. 

Ingat lah satu wajah yg sering buat Amni ketawa suatu ketika dahulu.,,Abg rindu kan kenangan kita..tapi xmungkin kita dapat bersama..Abg ximpikan untuk mendapat kan Amni kembali..Abg xnak Dia terluka..Cuma jika Suatu masa nanti ..Amni dah bersedia untuk bersedudukan dgn Abg..Abg ada untuk menjaga Amni...Walau pun kita bukan lagi sepasang kekasih..Abg cuma nak jaga Amni..

Januari semakin hampir..ntah lah mungkin Amni dah lupa kan kenangan kita semua..Mungkin Amni dah lupa kan hari lahir Abg kan..?? Abg pun xtahu lah bagaimana nak ucap hari lahir Amni,..Apekah Abg patut kirim kan hadiah semua pada Amni..??? hurmm mungkin setiap kali hari lahir Amni ..Abg akan belikan sesuatu,dan Abg simpankan untuk Amni..

Kenapa Abg xbagi sendiri hadiah2 tu semua pada Amni..?? sebab Abg xpunyai kekuatan untuk lihat Amni di samping orang lain..Abg xpunya kekuatan untuk berjumpa dgn Amni..Hujung bulan ni Abg akan pulang ke kampung untuk kemas semua barang yang Amni bagi dahulu..Abang akan simpan elok - elok di dalam kotak.. 

Abg xkuat nak tengok semua itu.. Abg takut barang-2 itu akan rosak..Jadi abg  buat keputusan untuk simpan semua barang-2 tu dalam kotak..seperti mana Abg simpan cinta Amni dalam hati Abg..


Amni ! 
Abg masih ingat senyuman manis Amni..
Abg masih ingat suara manja Amni..
Abg masih ingat Amni ketawa bersama Abg..
Abg masih ingat saat mata itu memandang Abg sayu..
Abg masih ingat saat mata itu menangis suatu ketika dahulu kerana takut kehilangan Abg..
Abg masih ingat tangan memegang erat jemari Abg..
Abg masih ingat tangan itu saat abg menyarung cincin pertunangan kita..
Abg masih ingat tangan itu saat memeluk tubuh Abg..
Abg masih ingat tangan itu menyuap sesuatu ke mulut Abg ..
Abg masih ingat Amni...Abg masih ingat saat tangan itu mengesat air mata abg suatu ketika dahulu..

Tapi hari ini Abang menangis sendirian.. Abg takut xsempat jumpa Amni ...Abg takut Abg xsempat sampai kan semua ini pada Amni..Abg takut nanti Abg tiada siapa yg mahu jaga Amni jika Dia tinggal kan Amni..

Hurmm ..Amni segala nya masih kuat di ingatan Abg..Setiap tempat yg Abg jejaki pasti mengingat kan kenangan cinta kita yg telah terkubur. Amni ingat lah perjalanan hidup masih panjang..dan belum berakhir..Abg harap Amni bahagia dgn keputusan Amni dan keluarga Amni..

Sementara abg disini Akan terus mencari Cinta Ilahi yg lebih hakiki.. Maafkan Abg Amni sekiranya saat Amni membaca coretan ini..Abg tiada lagi di sisi Amni.. Abg pergi mencari hakiki buat diri Abg...cuma Satu pesan Abg ... 

JANGAN LUPA NAMA KU !


"AMni.. sudah lah tu ..jangan menangis di sini..xbaik meratap macam ni ..seksa arwah..oke lah Abg tunggu Amni di dalam kereta ye"

Tersedar dari lamunan ..surat yg di baca di genggam erat.. 

"Abg maaf kan Amni.. Amni tidak akan melupakan satu nama itu... Abg antara yg terbaik buat Amni..doa Abg termakbul..Amni bersyukur..Dia sangat baik buat Amni..Abg pergilah dgn tenang dan damai..Amni minta maaf untuk segalanya..TERIMA KASIH ABG..KERANA TELAH MEMAHAT KAN NAMA AMNI KEKAL ABADI DI HATI ABG..semoga roh Abg di tempat kan di kalangan orang beriman ..Amni Sayang Abg "



Amni melangkah pergi... Ershad satu nama yang xmungkin akan kembali lagi.. Sementara Hafni sedang menunggu di dalam kereta.. Hafni seorang lelaki yang baik.. beliau faham kisah hidup Amni.. biar pun cinta Amni dan  Ershad kekal ke syurga Hafni juga sudah berjanji dengan Arwah Ershad untuk menjaga Amni..

Sebenarnya semasa hayat Ershad telah berjumpa dgn Hafni untuk memulangkan segala barang pemberian Amni dan sepucuk surat..semasa dalam perjalanan pulang dari pertemuan Ershad dan Hafni.. kemalangan telah berlaku..kecederaan serius di kepala telah meragut nyawa Ershad..Hafni menyambung wasiat Ershad..

"Abg kita boleh balik sekarang..?? "
tersentak Hafni dari lamunan...sepanjang perjalan  pulang ke rumah ..mereka hanya diam membisu..mungkin masih dalam terkejut kaget dgn berita kematian Ershad..

*************************************************************************************************************

"DEkat dalam almari tu ada barang pemberian arwah.. dia suruh Abg pulang kan segala nya pada Amni "
"Abg izin kan Amni melihat nya..."
"Abg faham Amni.. Amni pergi lah tengok..Abg izin kan "

Sekali lagi Amni menangis melihat pemberian Ershad.. dalam keadaan sendu ..Hafni menghampiri Amni..seusai memluk tubuh isteri nya..lalu berbisik di telinga Amni

"SAYANG..ABG JANJI BAHAGIA KAN AMNI..kita sama-sama redha kan pemergian Ershad ..Abg janji tunaikan permintaan Ershad pada Abg...rela kan dia pergi dgn tenang Amni"

Hafni mengucup dahi isteri nya lembut ..penuh kasih sayang....





p/s : sedikit sebanyak kisah ni ku ambil dari kisah benar... dan ade jugak yg aku reka sendiri.hehe..btw dah habis baca jgn lupa tinggal kan komen yang membina.. untuk mantapkan lagi penulisan aku dalam bidang cerpen pada masa akan datang..

4:42 pm 8/12/2011




Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

imPian hari lahir.. *ade korang kesah ke.? (NAJWA LATIF)

Views
khas untuk najwa latif..bukan untuk kau ! haha :

Uuuufhhhh agak lame x mengapdet belog ini.... errr maseh merajuk kot..tapi gua terpanggil untuk menulis impian gua semenjak membawa diri...agak-2 ade ke yg nak layan PERMINTAAN TERAKHIR  gua Sebelum menghabis kan sisa-2 usia remaja ni..?? err

Macam mengharap gila kot...semenjak CInta muka buku kecoh mang aku xde nafsu langsung dgn lagu tu..even kecoh2 dah lagu tu..siap masuk tb radio bagai..eh ade aku kesah ke kat kau budak kecik..?? hingusan ...<------- kang ade kena saman mcm johan neh haha..

Peduli ape aku... k stop mencarut.. btw maseh ingat entry lame aku..?? alah bajet org bace jek kan blog aku ni..?? lain lah mcm cik epal tu .. lysaa faizuren ke..ben ashari ke..?? nampak sgt jeles nye ayat aku nie.. err xsimpati pon..kesian kau..


Semenjak aku jatuh cinta dgn lagu kosong dan only yours dari video ni..


Aku rase sgt teruja dgn suare budak ni..serius ly sgt unik..err sentap doh aku dga lagu kosong dari dye..nak-2 pulak tgh putus cinte time tu kan.. banyak kot semangat yg aku dapat dari lirik lagu beliau... tenks adik comel ! Ah bajet mak aku lahir kan dye sebagai adik aku plak..haha..

Heshh !!... selepas tahu lagu nie..mule lah menyangap asik dok ulang-2 je lagu ni.. mule lah sesi mencari mp3 beliau...tapi yang menyedih serta meruntun hati..aku xjumpe ... arghh !! mule lah rase nak marah kan.. gua stresss..!! err

Tapi di sebab keminatan aku <------ bahase ape pon xtahu.aku pon sanggup rakam guna fon..punye lah minat kan... btw aku xtahu..mybe ramai kot xtahu lagu ni..atau pon aku yg ketinggalan mendengar lagu ni..sbb aku ni memey x up to date..haha

Nak-2 pulak xlame lepas tu member gua nganjeng jumpe budak ni kan... err bahase pon dah xbetull..sekejap gua sekejap aku..teruja xhabis..menggelabah lah kau teyha !! err

  
oke sila jeles *masa ni najwa pergi kuala lipis pahang

Err budak kecik ni banyak lagu dye kan ..carta hati la..muka buku la ..bla bla bla... aku xkesah bape banyak lagu kau..yang aku tahu aku minat lagu kosong dan only yours..
..

Errrkkkk.. aah entry ni mang aku nak cite sal budak ni je pon..dan tujuan utama aku..aku nak jerit.."ADIK NAJWA LATIFF BOLEH TAK NYANYIKAN LAGU NI PADA BIRTHDAY AKAK YG KE 20 NANTY..??" berharap sgt ni..eh mengade nye aku.. tinggi melangit kan impian aku... errr.. ntah lah... teringin sgt...makin tue ni makin mengade-2 impian nye kan...

Nak jumpe retiss berangan bagai lak aku ni..teha ! sedar sikit.. ishhhh xtahu xtahu xtahu.. agak2 kau nak layan aku x..?? hurmm ntah lahhh ... oke bye ! sambung merajuk..


p/s : hopes sape-2 yang bace ni.. dan rapat dengan najwa..dan ada contact no dye..sile2 kesian kan permintaan aku..kalau lah aku mati sebelum jumpe budak ni..mesti najwa nyesal gile kan ..xtunai kan permintaan aku..? err egt dye kesah..

*hopefully..sampai termimpi-2..kalau dapat dye wisshh melalui call pon jadik la ..err








Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

bawa diri ...mungkin itu yg terbaik..

Views


14 november..?? ntah lah ..aku sendiri pon xpasti ape  yang aku buat ni betul ke x... selama 5 bulan aku berblog ni..macam2 perangai manusia aku dah jumpa... dan dalam masa 7 hingga 8 bulan ni..dah macam2 berlaku dalam life aku..

cukup menyakitkan..ah sape pernah peduli kan..?? sampai ada dah jemu baca kisah aku kat dalam blog ni..?? aku dah xpeduli..aku dah nekad ..ni lah cara terakhir aku..aku mungkin stop berblogging...

Ya mulai hari ni..aku nak rehatkan diri aku..cukup lah selama ni..aku cuba bangun aku cuba kuat kan semangat aku...akhir nya aku xmampu lagik untuk bangun..apetah lagik berlari..

Semua nya kerana CINTA YANG XPERNAH ADIL UNTUK AKU....aku dan dia..? saling menyanyangi suatu masa dahulu..

Makan pakai aku..semua nya dia bagi..sampai selipar pon dia bagi pada aku..pelik kan hubungan kami..?? 3 tahun...? bukan sekejapkan..kemana aku pergi mesti ade dia...semua orang tahu tentang hubungan aku dan dia,,

Tapi semenjak aku sambung belajar..hubungan aku dan dia semakin renggang..bukan sbb aku curang..tapi aku xtahu kenapa hati dia boleh berubah dgn sekelip mata...kau org tahu kan camne perasaan saat di tinggal kekaseh..??

Nak pulak waktu tu kau tgh syg dye gile2..kau tgh rindu nak jumpe dye..tibe2 dye mntak break dan berlalu pergi.tanpa belas kasihan..?? kau tahu kan sakit nye cmne aku rase..?? ah mungkin ade yg xpernah rase ape aku rase...

Aku merayu..aku menangis macam org gila..tapi dia..?? dia ketawa..?? dia diam...dia pergi..?? ko tahu ape aku rase..?? aku rase lebih baik aku mati dari terima semua ini...aku lah orang yang paling seksa time tu... pernah tgk vdeo klik ada apa dengan mu by peterpan..?? macam tu lah aku gaduh teruk ngan dye...xkire dh time tu..kalau ade pisau..due-2 boleh mati aku rase..

baru dua bulan aku break off dgn dia..ayah pulak pergi..yup Arwah ayh pergi..



Ko pernah rase ape aku rase..?? dalam satu masa aku kehilangan dua orang yg sangat2 aku syg..sangat2 aku CINTAI...hurmm sakit kan...

Ape yg aku lakukan saat itu...?? aku tiade sesiapa...aku memang tidak kuat...cuma yg ada saat itu yang aku yakin  hanya Allah...haha jahil kan kita sebgai manusia..bila dah jadi macam ni baru lah nak ingat pada -Nya..aku serah kan segala kedukaan ini pada nya..sbb aku yakin...TIADA DUKA YG ABADI SELAMANYa..

Selama enam bulan aku berdiam diri...aku cuba mencari kekuatan aku selama enam bulan itu jugak lah aku mule meluah rasa di dalam blog ni....sepanjang waktu praktikal aku...hidup aku terasa kosong...sehingga lah suatu saat ada insan yg seringkali mengikuti kisah hidup aku..seringkali memerhati aku..

Saat itu...kehidupan aku bagai ada sirna baru..yg mula bercahaya...hubungan aku dan dia menjadi lebih serius...aku cuba memberi kaseh sayang ini.tapi aku xdapat menipu hati aku...hati aku masih untuk yg lama..aku cuba menepis dalam2...aku cuba TANAM kan rasa cinta aku buat insan yg benar2 menghargai aku..


TApi ternyata ..aku xmampu....aku cube .maseh mencube...tapi dalam aku cuba menyayangi nya...dia pula yg membuat aku terus rasa curiga...Akhir nya sirna yg kian memancar..kembali pudar...hidup aku kembali kegelapan....

Down..cuma itu yg mampu aku gambar kan diri aku aku..saat org yg aku syg..lebih mementing kan dunia maya ini.dari diri aku..aku membuat keputusan untuk memutuskan hubungan ini..kerana aku takut andai nye...semakin lama aku dan dia..dan telah ku tanam rasa syg itu..aku takut nanti aku kecewa sebgaimana aku menyayangi insan sebelum dia...


Cukup lah selama ini aku menangggung derita...ape yg aku dapat..? akhirnya aku jugak yg sakit...dalam keadaan aku cuba bangkit semula..si dia yg dahulu sgt aku sayangi muncul kembali selepas sekian lama menghilang...??

Aku akui...aku tidak nafi kan..aku sangat mencintai nye..aku maseh merindu kan nya,......aku syg dia sangat-2.. dan dalam masa yg sama dia pon masih syg kan aku..cume beZa nya....dia sudah mempunyai pegganti....tapi dia juga seperti aku tidak boleh menyayangi kekaseh nya seperti mana dye menyayangi aku...cuma kasih nya pada aku tdk sekuat dahulu..

Tapi aku..? same mcam dulu..semakin aku lari..semakin dia datang kejari aku..kenapa dye selalu hadir saat ....aku rasa rndu ini tiba-2 berdebar dalaM dada aku.? betul ! perasaan ini hanya hadir..hanya aku dapat rasa bersama die...dgn org lain aku couple..aku xpernah rase macam ni..

Hurmmm berkali-kali aku suruh dye pergi dari hidup aku..berkali2 jugak dia kembali hadir saat aku rindu kan dia..mcm mana aku nak tepis rasa rindu ini..bagaimana aku nak tepis rasa keperluan ini...

Tak mengapa kali ini..biar lah aku pula yg membawa diri..biar lah aku yg sepi kan diri...aku korban kan rasa sayang ini untuk kebahagiaan kau dan dia..

Aku perlu korban rasa kaseh ini..kerana dia lebih berhak memilikimu..aku seringakali doa kan kebahagiaan dri mu..dan ternyata doa aku termakbul..kau bahagia kan sekarang syg..?Aku sekarang belajar untuk senyum..aku belajar untuk ketawa bersama kau..Aku akan belajar...aku akan belajar untuk pergi jauh dr kebahagiaan kau..

Siapa aku untuk berkongsi kebahagiaan dgn kau.?aku akan belajar semua itu..bila aku sendiri......pesanan terakhir aku..selalu lah jaga diri...jangan mudah mempercayai insan yg sgt kau sayangi...kerna satu masa aku xmahu di sakiti..

Sayang andai kau baca bingkisan ini....ini adalah kata2 terakhir sebelum aku pergi mencari ketenangan ilahi...Aku ingin belajar melupakan mu.

INGAT lah segala pesanan terakhir aku tadi....biar pun kau mungkir janji untuk berpisah dgn ku.jangan sesekali kau mungkir janji ..membuang segala pemberian aku....kerana itu semua kenangan kita...barang2 kau bagi aku..baju..kasut....jam....patrick...minyak wangi...dan banyak lagi..semua nya aku simpan...

Sebab tu janji kita dulu..walaupon kita dah xde pape...aku nak kau dan aku simpan semua tu..sbb tu tanda hubungan kita,..dan yg paling aku sebak...yg selalu buat aku mengalir aer mata..saat terpandang cincin perhubungan kita...simpan taw syg....aku taw ko masih pakai cincin tu kan..?? gambar-2 kite selama 3 tahun aku kumpul dlu..aku maseh simpan elok..

Bahagia kan kekaseh kau...jangan pernah kau sakiti dia ,..mcm mana kau sakiti aku dlu....Aku sentiase rindu kan kau..aku sentiasa sayang kan kau mcam mana suatu ketika dahulu kita jumpa...

Buat kawan2 bloger..acu mntak maaf..sbb terpaksa stop di sini..mungkin acu akan kembali lagi..jika acu dah jumpe kekuatan itu...sesape yg rapat dgn acu tu..just call acu k..sementara acu maseh pakai num lame acu tu..

Acu akan kembali semula pada hari kelahiran ACu yg ke-20 tahun..insyaalllah ada umur kita jumpa lagi....Acu akan rndukan korang semua...ke mana acu pergi..xperlu lah tahu....Acu pon ingin sendirian...

untuk awak SAYA BAHAGIA KENAL AWK DAHULU..SAYA AKN CUBA LUPA KAN awak..tapi saya xkan pernah lupe kan perhubungan lalu...maaf kan aku semua....aku xkuat lagi... hurmmm...maaf sekali lagi....





awak...awak ingat lagi tak..awk ckp nak bina pondok kecil untuk tinggal bersama saya..awk ckp ..awk nak hidup bahagia dgn sy ... even time tu kita hanya duduk di pondok kecil..dan awak jugak janji yg awak akan syg saye ..selagi sy maseh syg kan awk..tapi tu semua janji kan..dan paling sy xboleh lupe...awak selalu bagi sy cekelat  H.A.C.K.S !









Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

sEnyumAn bloger HEBAK...

Views

Okey kenapa tajuk entry hari ni senyuman..?? ntah lah xda motif pon....just xtahu nak wt entry ape...?

Semenjak peristiwa dua hari lepas...acu memang xde mood langsung..acu banyak blogwalking jek...publish pon dah jarang kan..sape pon xpernah perasan...sebenar nya acu mencari kekuatan kembali...

Cube renungkan kate2 bloger hebak kita..?? LYSA FAIZUREEN...kita menulis ni..bukan nye asek nak ctew pasal masalah cinta kita kan..? kite menulis kita ada tujuan kita sendiri..

Semenjak Acu buat keputusan putus kan hubungan tu...acu cube mengambil nasihat PEDAMBA MAWAR..kita bercinta xboleh berputus asa....terus kan mencari..yup !! PM..acu memey xkan putus asa...sbb acu anggap ni semua sebagai ujian...

sape xnak jadik macam pasangan abah KU AZHAR kan..?? dgn kekaseh ibu nya....semua nak lelaki sweet macam beliau...haha tapi ntah lah..acu xpernah lagik jumpe lelaki se sweet dye ...dengan ikan gapi peliharaan nye...hurmmm cube mencari kegembiraan...cuba mencari semangat...

ACIK IZHAR SABTU...ckp..xboleh salah kan cinta pertama..? eh ape kena mengena pon  acu xtahu..tapi acik adalah salah sorang rakan blogger acu yg sgt baik...suke dgn care dye...sabar menanti cinta insan yg mencintai ILAHI....begitu jugak acu...acu mencari-2 lagi insan yg benar2 jujur dan ikhlas..hurmm

Nak ckp acu terlalu memilih..xde pulak acu pilih yg kacak2..acu terima ape ada nya...tapi bak kate si OMBAK..kalau kita nak org paham kita...kita kena paham org lain dulu..acu cube pahami org sekeliling..tapi ape yg acu dapat..?? semua nya kecewa...

huh !~ semua nya CINTA...BOLEH X ACU NAK CKP..? acu bosan dgn cinta..?? ops!~ ingat kata-2 PM  tadi..jangan pernah putus asa ujntuk mencuba...acu nak jadi sekuat ACIK...acu nak jadi macam LYSA..menulis bukan kerana cinta semata-2..

Acu hopes ada lelaki sebaik ABAH ,..yang boleh terima apa ada nya diri acu..oke lah mungkin ni last entry acu citer pasal cinta ..?? omaiii!~ OMAIIII!~~ betul ke ape acu type neh..?? OKE BETUL !! tolong lah percaya....kalau jumpe entry cinta lagik...??

TOLONG baling acu dengan ICE CREAM..! hohoho nanty leh lah acu bukak mulut luas-2..sedapp woo makan eskem ni..sesuatu nikmat yg xterkata..please lah ! hohhhh!~...

pesanan ringkas dr mak acu : "BIAR MUKA XCANTIK...BIAR BODY XSOLID...ASL KAN ADA PELAJARAN " 

So kau paham kan mak acu nak sampai kan ape..?? kalau kita ada pelajaran..badan gemuk cam BADAK pon...orang akan pandang lah...sape xnak duet kan.?? acu nak jadi perempuan yg berkerjaya..Sekian..


tolong senyum jangan jadi macam budak belakang tu..senyum lah walaupon kamu tidak bahagia...senyum kan satu sedekah :)
___________________________________________________________________________________

doakan acu bahagia mengejar cita-2 acu #okebai!~





Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Cinta harus biarkn pergi kerana..

Views


Alhamdulilah acu maseh berkesempatan untuk update blog malam ni....ntah la..dah lama acu xcakap pasal cinta..pasal perasaan..malam ni acu nak kongsi kan sedikit pasan cinta dan perasaan..

Ingat lagi pada OMBAK..?? yg selalu hadir saat acu sedih dulu..?? kalau xingat boleh baca entry acu yg sebelum2 ni..acu dan ombak dah lama xcontact.sbb..?? acu suruh ombak pergi...acu xsanggup lagi nak bersama ombak.....

Lagi pon acu dh bersama sang LILIN..yg selalu terangi malam acu..sbb tu acu biarkan ombak pergi..sbb acu xnk ombak tahu yg acu xbahagia bersama LILIN...lilin hanya menerangi malam acu..tapi akhir nya membakar diri acu sendiri..

Oke lah mungkin korang xpham ape yg acu cuba sampai kan..bagi siapa yg mengikuti perjalanan hidup dalam blog acu ni..mungkin tahu semua kisah ini..bagi yg ikuti..korang ingat lagi x pasal solat istikarah yg acu buat..??

Korang tahu ape acu nampak..??

Acu xnampak kedua-2 nya..OMBAK mahupun LILIN..berbagai pendapat acu cube bertanya..kenapa aku xnampk kedua-2..??..kebanyakan jawapan yg acu dapat...istikrah xsemestinya tunjuk melalui mimpi..tapi tunjuk melalui perasaan..

Dan akhirnya perasaan tu sndri menyakiti acu....patut lah acu xnampak petunjuk kedua-2 nya..sbb sekarang acu kehilangan kedua-2 nya...saat acu tulis entry ni..acu xhabis lagi terkilan..skit kan bila putus cinta..?? nak2 selama ni orang yg kita syg..orang yg kita cintai berpura2 kuat pegangan agama...untuk mendapat kan kita..

Hanya sebab FACEBOOK hubungan ni berakhir..selama ni sebelum couple...selalu komen2 status acu..ambil berat pasal acu....tap lepas couple...nak berbalas komen dgn acu pon xsudi..malah bila acu ajak relation..xsudi..sbb xbersedia lagi..alasan nya takut org lain tahu..

Xpe lah yg tu..tapi bila mintak pasword..xbagi jugak..bukan acu nak padam pon fb dye..acu just nak tgk sejauh mana kejujuran dia pada acu...bila dye tetap pertahan kan FB dye..acu dapat rasakan yg cuma selama ni acu jek yg beria-2 syg kan dye..sedangkan lepas couple ..jarang sekali nak hubungi acu..

Time xcouple setiap hari msti dua tiga kali call..ini lah punca cinta yg xpernah nak ADIL..mana keadilan untuk diri acu.?? sleama ni acu ni sape bagi dye..?? tunggul..? nak tunggu msg dr dye..kalau acu xmsg xde nye dye nak msg acu...

Acu baru uji sikit..tapi terus cakap kasar dgn acu..langsung xde perasaan ..siap boleh gelak kan acu lagi..dye ingat hubungan yg acu bina bersama dia ni.hanya main2..?? kalau main2 acu xkan bawak dia jumpa family acu..depan family acu pijak semut pon xmati..

Mengalah kan ustad baru naik haji..nak-2 pulah dye hadiah kan acu buku AGAMA suruh acu baca..tapi masa keluar dgn acu..xde pulak berhenti solat...sedang kan waktu zohor dh nak habis..acu sengaja tunggu...sekurang-2 nya acu boleh jama'..tapi dia..??

Acu dh start kecewa mase tu,,herm ape yg acu fikir kan selama ni semua nya berlaku dpn mata acu sendiri,Ya Allah acu bersyukur sgt-2 sebab acu di beri hidayah petunjuk...supaya memutus kan hubungan ini..malam ni ape yg keluar dari mulut dia..??? dia ckp pasal Fb yahudi..kalau yahudi knp dye maen jugak FB tu..?? knp masih nak tunjuk alim lagi..??

Acu tegur dye berkaitan solat yg dye tgl kan ..korang nak tahu dye cakap apa kat acu..??

"ek..ko alim sgt la..pakai tutup molek dah.tapi mulut macam puaka tebing biru ,haha 2 la pulun sgt belajar ilmu dunia tu ,xkemana pon..dalam kubur xtanya pon pasal FB yg duk bersungguh sgt ni "

Alangkah alim nye dia saat berkata2 kan..?? salah ke acu maseh belajar..?? bukan ke belajar tu tuntutan agama..?? acu hopes dye xterpesong lebih....taksub dgn ape yg dye baca kat Fb ni.tapi solat xpernah nak jaga...xpalah..acu xnak bukak aib sape2..cuma malam ni..pengajaran dari kisah acu ni..

Jangan mudah percaya pada lelaki yg alim hanya berdoa di dalam Wall facebook..!! buat dye terima kaseh di atas lakonan yg dye dah berlakon dpn acu..depan family acu..dpn kawan2 acu..acu hargai...kalau bukan sbb Fb  ni jugak...acu xkan kenal dye sape...acu bersyukur sbb Allah bg petunjuk ini..berhati2 lah perempuan diluar sana..banyak yg buruk dari baik nya lelaki di luar ...

PESAN unruk diri Acu,,,kini acu hanya lah sang PANTAI yg terus di sini.acu masih ada mak..acu masih ad keluarga..walaupon mlm ni sorang lagi hamba Allah dh buat acu nanges,,Acu bersyukur...sbb Allah dh tolong acu...bersyukur sgt-2...


Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

WORDLESS WENESDAY : biarkan dia pergi............

Views




kita beLajar meLupakan seseorang yg meLupakan kita..
kita beLajar memaafkan semua yg mnyakiti kita..
kita beLajar untuk jadi yg terbaik untuk org yg kita sayangi..
tapi satu hal yg tak bisa kita pelajari iaitu :
"harus beLajar tersenyum disaat org yg kita sayangi menyayangi org Lain"

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

HIDUP INI XKAN PERNAH SEMPURNA...

Views

hye korang ! lama kan acu xhapdet belog nie..semenjak ada masalah jiwa kacau ni..acu memang xde mood langsung nak update belog n nak ber FACEbook-2 neh...so acu cube carik mood acu balik...

sebenar nye..mood hari ni agak-2 kureng stabil jugak...sbb nyee mood bercuty maseh terasa..so acu nak cite ato kongsi kan sikit berkenaan tajuk di atas....korang pernah rasa x something yg xsempurna dalam hidup korang...??

Alhamdulilah..ape yg acu hajati sekarang acu dah dapat dalam usia muda ni..TAPI..?? masih ade tapi kan..oke acu malas nak bebel panjang..nanti korang bosan lak..hehe...

dalam hidup ni kita ada 3 benda yg xpernah nak sempurna ...mengikut 3 peringkat umur kita..


  • MASA
  • KHUDRAT
  • DUIT

okey masa kita muda...maksud acu masa kita kecik hingga remaja...alam persekolahan lah kira nya.

  • kita ada MASA..untuk memiliki sesuatu..
  • kita ada KHUDRAT untuk memiliki sesuatu..
  • tapi kita xpunyai DUIT untuk melengkap kan kehidupan mase remaja ..masa kecil kita..kesian kan...nak wat gane kecik lagi..mane leh pegang duet banyak-2.
betul x..?? kalau mase kecik dah ade duet sendiri ,,memey perfect lah idup kowg kan...mampu beli banglo sebijik..keta ferari..18 baris...so betul x..??


then yg second kehidupan yg kita lalui ialah zaman berkerja....so masa ni semua tgh gemilang kan..tapi maseh tdk sempurna..

  • kita punyai DUIT dgn sempurna..kalau kita berkeja .sah2 lah kan ada duit sendiri..
  • kita pon masih ada KHUDRAT yg kuat,,muda lagik kan .
  • tapi malang nya..kita xpunyai MASA nak memiliki ape yg kita ingin kan selama ni..thats y lah aku nak bgtahu ..hidup ini xpernah sempurna..



dan akhir sekali mesti lah usia tua kita kan..bagi yg maseh panjang umur untuk melalui usia tua kita lah kan...hopes acu di panjang kan umur dan di murah kan rezeki.. <---- melalot jap !~

  • ape yang xsempurna masa kita tua..?? kita ada DUIT..
  • kita ada MASA untuk pergi melancong ke mane2 pon..nak beli ape pon rasa nya dah mampu kan dari duit kita kumpul masa kerja dlu..
  • so  kita ni dh tua..dah xmampu...maksud lain..kita xde KHUDRAT lagi untuk melakukan semua itu..
so percaya bukan.?? HIDUP KITA XKAN PERNAH SEMPURNA..hidup lah bersederhana..sebab memey kita di ajar untuk hidup bersederhana dari kita kecik lagi kan..so ni jek lah yg acu dapat kongsi kan pada korang hari ni..so enjoyyyy !~

idea asal ..: abg acu MOHAMAD HASRI ...tag name sikit..kasik dye bangge..hoho tapi kan akhir perbualan  acu dgn die semalam ..acu cakap lah.lebeh kurang gini ar dialog acu dengan dia.

"aku xde DUIT..aku ade MASA..aku ade KHUDRAT..mak plak ade DUIT.. ade MASA ..tapi xde KHUDRAT...so aku lah tukang habes kan duet mak...sbb mak dh xde khudrat nak menghabis kan..so hidup aku akan menjadi lebih sempurna...hahahahaha "

bengang jek diorang dengar huhu...so ape kate korang betul x..?? jom share2 pendapat...







Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

JOM KENALI MEREKA !!!..............

Views

oke hari ni acu dah janji kan ..nak blockwalking semua link2 yg dah join segmen acu...walaupon ade yg x memenuhi syarat.,tapi xpelah..semua link korang akan acu list kan.sebagai tanda acu hargai kerja korang..korang memey sporting ah !!

oke ni list link2 yg join..acu xsusun ikot turutan taw...pening acu nak carik balik link2 korang nie..berterabur..huhu

  1. http://eyza-sinichi.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  2. http://yusraydah.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha10.html
  3. http://nuryasmin-blog.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-ayu-10-perkara.html
  4. http://nuryasmin-blog.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-ayu-10perkara_30.html
  5. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  6. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_30.html
  7. http://fatinsyafiq110.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  8. http://fatinsyafiq110.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_31.html
  9. http://ct-kama.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_31.html
  10. http://fatinsyafiq110.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  11. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  12. http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  13. http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_01.html
  14. http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_2024.html
  15. http://mishnurlin.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  16. http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_02.html
  17. http://yusraydah.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diruku-by-acuteyha10.html
  18. http://yusraydah.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha10.html
  19. http://yusraydah.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha10_03.htm
  20. http://nuryasmin-blog.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_02.html
  21. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_1029.html
  22. http://yusraydah.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha10_05.html
  23. http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_07.html
  24. http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-byacuteyha-10_8608.html
  25. http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-byacuteyha-10_5604.html
  26. http://yusraydah.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha10_07.html
  27. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_07.html
  28. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_7638.html
  29. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_1245.html
  30. http://ct-kama.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_7919.html
  31. http://ct-kama.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_06.html
  32. http://ct-kama.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  33. http://ct-kama.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  34. http://ct-kama.blogspot.com/2011/10/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  35. http://wwwsinichiedogawa.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  36. http://mawarmialah.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10.html
  37. kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_1754.html
  38. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_1702.html
  39. http://kuahayampedas.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_6832.html
oke sempot acu haha...just 39  link yg acu sempat jumpe...jom kite kenali diorang yg join neh..hehehe.....sbb diorang ni xsombong n kebanyakan nye kawan2 acu..n ade jugak yg acu baru kenal..tapi antara yg terbaik segmen ni..acu suka baca belog budak kecik sorang neh..

BELOG YAYA KECIK  Hahaha suke2 aty aku jek buh name belog dye..then belog yg begitu semangat join segmen ni dr cik comey kite KUAH AYAM PEDAS.. dye berjaya dgn jaya nye ikuti semua segmen ni..walaupun ade skit2 kesilapan..mungkin xphm tajuk kut hehehe...pape pon tenks aw semua..belog korang memey best..n tenks sekali lagik yg dh sapport segmen nie k..sekian wasalam



terjah !!! terjah !! terjahhhh ........!!!




Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

CERPEN : bila cinta xlagi bermakna...ikhlas kan cinta pergi

Views


"bila cinta kini xlagi bermakna ..yg ku rasa kini hanya lah nestapa...di tinggal kan cinta masa lalu..dulu kau tawarkan manis nya janji mu....dan ku sambut dgn segenap hati ku...dan kau pergi tinggal kan ku "..

Setiap kali Ayie mendengar bait-2 lagu itu...xtergambar rasa perit nya hati beliau...setiap kali lagu itu bermain di cuping telinga...hati nya bagai di siat-2..bagai di hiris-2...kenapa semua ini boleh berlaku pada aku..??

*********************************************************************

Kali pertama kami bertemu tiada langsung niat untuk mengenali antara satu sama lain..dia dengan hal nya,aku dgn hal aku...

Namun kerana status nya sebgai senior.... terpaksa juga aku mengenali diri nya . Aisyah itu lah panggilan ku kpd nya....dan nama itu juga terpahat di hati aku hampir 4 tahun usia pengenalan  kami...

Aishah yg aku kenali sangat manis..sesiapa lelaki yg memandang pasti luluh hati nya...semua rakan yg mengenali Aishah mengatakan Aishah seorang yang kuat pegangan agama nya..aku mula tertarek dgn perwatakan Aishah yg pendiam..kulit nya yg puih mulus..membuat kan jantung ku berdegup setiap kali terpandang wajah nya..

********************************************************************

Di sebab kan aku student baru di kampus.aku xbanyak mengenali org lain..pagi itu aku bergegas ke kuliah ...
kelihatan Aishah di penjuru perhentian bus sedang menunggu bas mungkin....??

Aku menghampiri Aishah..aku mengambil sekuntum bunga mawar lalu ku serah kan pada nya...Raut wajah Aishah agak panik..lantas kemerahan tergambar di raut wajah nya..ternyata Aishah seorang gadis yg pemalu...

"Ermm ape ni awak..??"
"untuk awak lah...penat taw ayie kutip bunga ni tadi "
lantas Aishah mengambil lalu mencium kuntuman bunga itu...sangat tenang wajah nya saat itu..begitu lah yg aku lakukan setiap pagi saat betemu Aishah...dlm xsedar Aishah juga menyimpan perasaan yg sama seperti aku.

*********************************************************************

"Ayie..kalau Aishah tanya sikit boleh ?"
"yup ..."
"knp Ayie terlalu baik dgn Aishah..??"
"la kita kan kawan...mesti lah Ayie selalu ambil berat tentang Aishah...."
Aishah berpaling muka merenung ke arah lain..aku tahu ada yg tersimpan di hati nya..juga hati ku...tetapi kenapa xterluah...?? apekah aku xcukup gentle untuk menyatakan ape yg terbuku di hati ini...

"Aishah ..ayie salah xckp ke..?? Ayie tgk Aishah mcm nak ckp something dgn ayie.??" aku sengaja mengajukan soalan seperti itu,..kali ini aku xmahu Aishah menyimpan rhsia kpd aku..biarlah semua nya di kongsi bersama.
"Aishah syg ayie...tapi Aishah xsangka selama ni hubungan kita cuma lah seorang kawan...mungkin Aishah bertepuk sebelah tgn .."
"bukan macam tu Aishah...Ayie bkn xnak couple dgn Aishah ..tapi.."
"Xpe lah Ayie Aishah faham.."

*********************************************************************

keadaan menjadi sunyi seketika...mungkin Aishah beranggapan aku tidak syg padanya..tidak lama selepas cuti semester kelibat Aishah langsung tidak kelihatan..kemana Aisyah..?? apekah aku telah melukakan hati nya..

"kenapa awak pergi tak beritahu ayie,,??"
"Aishah pergi untuk tenang kan fikiran Aishah...ayie jangan risau..Aishah oke.."

"Aishah......ayie ,,urmmm ayie suka kan Aishah..sudi x Aishah menjadi suri di hati ayie..??

semenjak habis semester...hubungan aku dan Aishah semakin mesra..sehinggakan apa sahaja rahsia aku kongsi kan bersama Aishah...bagi aku.,..aku mahukan Aishah menjadi suri di hati aku...menjadi ibu kepada anak-anak ku..begitu juga Aishah ..yg sering berjanji ..berangan ingin membina kebahagiaan bersama aku..

semenjak habis semester terlalu banyak panggilan kerja yg aku dapat..semua nya jauh-2 dari Aishah..apekah aku mampu tinggal kan Aishah di kampung..??

Aishah seakan tidak mengizin kan pemergian aku....

"sayang...Ayie pergi untuk kebahgiaan kita bersama..Ayie pergi untuk masa depan kita...Aishah izinkan Ayie pergi ya..??"
tangan Aishah ku belai lembut...aku terlalu mencintai Aishah..tapi hati kecil nya ,,aku tahu berat untuk melepaskan aku pergi,

"maafkan Ayie..ayie pergi dulu...nanty cuti ..Ayie jenguk Aishah di kampung ya..Aishah jaga diri.."

Aishah hanya mendiam kan diri....aku tidak sanggup lagi untuk tunggu lebih lama..aku melangkah pergi dgn berbagai perasaan bermain di sudut hati  aku..

**********************************************************************

"Assalamualaikum..."
"ayiee...!! "
bagai melonjak mendengar suara Aishah..jelas terpancar kerinduan nya...

"minggu ni Ayie balik ...Aishah masak sedap2 taw..hantar dekat rumah ayie.."
"oke Ayie..Aishah xsabar nak jumpa Ayie..rindu sangat2 ni..."


wajah Aishah pucat lesu...badan nya pula kelihatan tidak bermaya ...ape yg telah jadi pada Aishah...??

"Ayie...Aishahh....hurrmmm Aishah nak mintak maaf pada Ayie .."
"ehh ,...kenapa pula minta maaf ni..Aishah xde buat salah pape pon dgn Ayie.."
"Ayie....Aishah..."

belum sempat di habis kan kata-2..kelihatan mata Aishah bersinar..aku menjadi panik.. aku memegang bahu Aishah...

" Aishah ,.ayie minta maaf kalau selama ni Ayie bersalah tinggal kan Aishah di kampung..Ayie minta maaf...tapi Ayie di sana xpernah lupa kan Aishah" perasaan bersalah mula membeku di hati aku..mungkin sebab ini Aishah kelihatan tidak bermaya

"bukan macam tu Ayie...ayie ..walaupon berat mulut Aishah nak kata kan ni...Aishah terpaksa luahkan...Aishah....hurmmm Aishahhh..."
"Aishah ape ...? ckap Aishah....jangan bermain dgn perasaan Ayie"
keadaan diam seketika..Aishah menundukkan wajah nya..melepas kan genggaman tangan Ayie..

"Aishah nak kita putus kan hubungan ini"

Ya Allah dugaan apakah ini..

"tapi kenapa Aishah...??? kenapa sanggup buat ayie macam ni..?..sedangkan Ayie xpernah ada perempuan lain selain Aishah...kita dh janji kan nak hidup bersama...??? Aishah xingat ke janji Ayie..?? JANJI Aishah pada Ayie...? Ayie pergi untuk masa depan keluarga kita Aishah..."

aku bagai kan seorang insan yg tidak mempunyai pedoman hidup..aku menangis bagaikan anak kecil..saat itu ..ego seorang lelaki aku tidak pedulikan lagi..bagi aku.Aishah adalah segala-2 nya..Aishah diam seribu bahasa...Aishah pergi tanpa kata..

*******************************************************************

Aku...aku pula masih disini....masih segar di ingatan aku saat Aishah melangkah pergi...saat itu Aishah langsung tidak berpaling muka..Aishah bukan lagi Aishah yg aku kenal suatu ketika dahulu..

Aku mengambil cuti panjang..di sini..selama sebulan aku berumah di Pantai Cahaya Bulan..begini lah agak nya perasaan sang PANTAI saat ditinggal kan OMBAK...aku pula cuma pantai sepi yg sering di sakiti,..

Jejak Aishah sehingga kini aku xtemui...ape yg aku tahu saat kali terakhir berjumpa dgn Aishah ,,dia bahagia di samping lelaki lain..ape yg aku tahu Aishah tdk bahagia dgn lelaki itu...Aishah mengandung di luar nikah,,selama pemergian aku..Aishah bersama lelaki itu...baru kini aku sedari knp Aishah minta maaf pada aku...

Aku biar kan Aishah dlm dakapan lelaki durjana ...Aku biar kan Aishah seorang diri di kampung..!! aku lah lelaki yg paling bersalah....

kini bayangan Aishah tdk lagi ku temui....sehingga sekarang aku tidak bertemu dgn pengganti Aishah..bagi aku biar lah kesepian ini aku yg rasa kan..cuma apa yg ada di hati saat ini...aku ingin kan Aishah bahagia....


*******************************************************************

"Ayie...Aishah teringin membina kebahagiaan bersama Ayie..walaupon ketika itu kita hanya di pondok kecil..Aishah nak kita berdua hidup bahagia bagaikan Raja & puteri ..Aishah mencintai Ayie selagi Ayie mencintai Aishah..Aishah janji akan menjadi puteri di hati Ayie selagi darah ini mengalir dalam diri..selagi nafas ini belum terhenti..hanya Ayie.."..



created by : acu teyha 4/11/2011
Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

kau gila kah......??

Views
Ape yg gila sgt aku hari ni pon aku xtaw lah......mungkin di sebab kan keserabutan aku...keadaaan semakin menyerabut kan hari ini...

hari ni aku bangun pukul 6:42am ....hoh semalam tido awal dah....tapi bangun lambat pulak...so aku sememey nye kalot..hari pulak nak hujan...sesampainya aku di office...aku terus menuju ke lif..

yang aku xpaham..kenapa semua org pandang aku..?? apekah aku manusia yg sgt pelik..?? apekah di sebab kan aku kalot mereka memandang aku dgn keadaan pelik..? <----- berbagai2 persoalan terlintas di pikiran aku...

sesampai nya dalam liff..akk ni pon pandang aku dengan pelik....lantas aku tgk ape yg pelik kat diri aku neh....tibe2 aku terase kepala aku berat !!

perghhhh!!~ macam bodoh sgt aku rase ary neh....huh..rupe2 nye aku pakai helmet dalam liff...ya Allah pernah rase malu x..?? hoh please lah...mengapakah aku jadik gila macam ni.?? nak nanges rase..

hah korg nak tahu sgt ape yg rosak semalam..?? camera aku !! aku baru jek beli...hurmmm belom pape dah jahanam..naseb ade waranty..bajet nak gune time raye..tp gini lak jadi nye..
SAKIT JIWA BETOIII...



hurmmm bila dye rosak..keadaan aku sgt lah mengjengkel kan..aku xtaw aku rase nak marah semua orang..hahha..masuk2 ofis..ada org gila xbenty bercakap nan aku..aku dah lah xda mood...

banyak lak yg di tanye nye ..dengan sakit perut nye..oke aku ngaku !~ hari ni stok maki memaki org..aku dh lame xrase nak marah mcm ni..so kau baca .kau nak nilai aku cmne pon lantak lah..sbb aku marah sekejap jek..marah aku xberpanjangan ..di sbb kan CAPITAL C aku ni rosak..

segala mood aku xoke..kau bagi lah ape pon..sbb aku tgh pkir cmne nak hantar alek kat kedai..dah lah jauh..urmm..



huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !~...xda mood nak raye ! okebai!~ macam bodoh.....








Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

keja gila saat putus cinta !

Views
TOLONG BACA DGN PENUH PERASAAN:

hek eh..!~ ada acu kesah..?? sesedap jantung beliau mengeluar kan status begitu..ingat gua xda perasaan kah.??saat membaca status lu..aty gua bagai di ragut2 umpama kambeng meragut janggut !~...

sila rujuk status FACEBOOK !



bawah ni status beliau yang ala2 ustad pilihan ! yg telah meragut aty gua...


tengok gua balas apa..??  lalu terus memblock fb beliau.......pernah mengalami situasi putus cinta..?? ade gua kesyah..?? baru sehari gua xangkat call lu..gua diam diri..macam ni pulak jadi nye...ya!~ lu kan  baik,.sebab tu gua suka buat kerja gila...

tahu tadi..?? saat gua membaca status beliau..gua terus berlari-lari anak (bajet filem hindustan!) ..keluar ofice..lalu menuju ke arah kambeng gua..lalu gua pasang kunci..lantas kambeng gua berbunyi..dan gua pon masuk gear..terus memeecut menuju ke highway dengan kelajuan 140km/jam...*gua mengucap dulu ape..?? skurang2 nya xmaty katak kalu eksiden dengan gajah pon .!~ grr

itu lah salah satu tabiat buruk gua saat putus cinta..gua suke bawak moto laju2...lantas itu ! gua terus memecut sehingga bertemu dgn gajah yg di maksud kan ..saat trafigt light sedang merah menyala..dengan selamber nye gua lalu..lantas gajah terkejut dgn sikap gua.....gajah pon mengeluar kan bunyi yg sgt membingit kan..saat itu haiwan2 lain membunyi kan suara yg sgt pelik..?? kau xpaham jom tgk gambar ni..


klik gambar untuk wajah yg lebih jelas..

kau dh phm kan gajah itu ape...?? selepas kejadian berlaku..gua pon terus kan perjlaan lagi..lalu gua terjumpa lori sampah yg sangat mendamai kan aty gua..gua terus menurun kan kelajuan kambeng gua...sehingga 60km/jam...gua mendaki bukit bersama alam flora di hadapan..pernah byg kan saat alam flora berada di hadapan moto anda saat mendaki bukit dengan perlahan lahan ..?? ah sangat indah saat menikmati keharuman alam flora tersebut.. aty gua sgt tenang saat melihat bontot lori itu....


TERIMA KASIH KEPADA UNCLE YG BAWAK LORI TU...gua terharu gila dgn keharuman nya..masih terngiang2 di bulu idong gua saat menulis entry ini.,..

sesampai nye di rumah...gua berhenti kan KAMBENG gua..lalu menekan loceng bertubi - tubi...saat itu mak gua keluar lalu berkata " KAU GILA TALAK KAH APA..??" <------ rekaan semata2..lalu gua pon menolak moto memasuk ke garaj rumah dlm keadaan yg tidak meloya kan....

lantas gua pon teringat saat gua putus cinta suatu ketika dulu..ia nya berulang kembali hari ini..tragedi oktober semalam belum lagik berakhir..membuat kan gua rasa nak terjun lombong di belakang rumah...menggaya kan aksi kuak lentang..lalu mak gua pon berkata lagi " kau ni kenapa..?? dah lama xmakan penampar aku..??" <-----  rekaan semata-2....


gua pon pergi ke dapur mencari sepotong nasi untuk di jamah ...kalau dulu gua suka lepak kedai mamak carik ais kream mamak..*ah otak kau ..kuning ajek..! ..gua memang suka menghabiskan sisa-2 hidup gua di kedai mamak hamzah KARAK LALUAN PUAKA..menikmati ais krim vanilla febret gua.

oke lah sebelum gua merepek lebih panjang ..jangan tiru semua AKSI ini di rumah...di luar rumah xpa..bagi sesiapa yg putus cinta..jangan menanges..kalau kau menanges pon bukan BALAK kau kesyah..so amal kan kerja gila ni..confirm hidup lu orang bahagia mcm gua...XCAAYa..?? oke boleh tampar muke lu orang laju2 sekarang...so baru lu taw ape erti KENIKMATAN !~

pesanan akhir pihak penaja : GUA KEMBALI SINGLE.!~


PENAT JEK GUA EDIT PIC DIA TADI...











Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

© Segala yang tercatat di atas adalah hak milik kekal ツ tEyhasAhajE ツ