Cerpen | Adik... Mak cuma ada Adik sorang je..

Views

"Adik mak ada adik sorang je...Adik jangan degil..bukak pintu ni...Mak tak tahu nak mengadu pada siapa lagi. Kalau Adik pun layan mak macam ni...Pada siapa mak nak mengadu..?"
Bertalu - talu mak mengetuk pintu bilik adik.. Tapi Adik masih tidak mahu membuka nya.. Adik terlalu marah dengan sikap mak tempoh hari..

"Mak jahat !... Mak selalu marah adik..Mak selalu tuduh macam - macam pada Adik...Mak jahat !! Mak Jahat...!!! Adik tak nak bukak pintu " Adik menjerit berkali2 seperti hilang akal... Sambil menyeka airmata yang tidak henti mengalir.

"Sampai hati Adik buat mak macam ni...Arwah ayah dah tak ada... Mak cuma ada Adik seorang tempat mengadu.. Kak Cik. Abg Long . Kak Ngah . Abg De. Kak Lang semua tak endah kan mak..Tak apalah Adik biarlah Mak seorang diri ...." Mak berlalu pergi dari bilik adik sambil menangis hingga sedu sedan...Mak menatap potret arwah ayah di handphone mak seketika.. " Abg maafkan Ana ..Ana xmampu mendidik anak - anak seperti yang abang mahukan...Anak- anak selalu minta duit pada Ana ..Betul lah cakap Abg ..Bila Abg dah tiada... mesti anak - anak berani minta macam - macam... Abg Long langsung tak jenguk Ana.. Kak Ngah pula sibuk...Maafkan Ana Abg.."...
Adik menangis semahu nya... Bukan adik sengaja mahu derhaka pada Mak.. Tapi Adik dah lama tahan.. Kalau Adik .. Semua nya tidak betul.padahal adik sudah lama duduk dengan Mak..Tak kan Mak tak kenal perangai Adik macam mana..Kalau Abg De dengan Adik beradik bukan main lembut mak melayan mereka..Tiap kali pulang ke kampung " Mak .. Abg De pinjam dulu duit Mak seribu ni ya.. Abg De nak bayar hutang kawan ." Senang je Mak nak bagi.. 

Tapi Adik.... Adik tak pernah mintak Mak macam - macam... Adik tak pernah nak bising kalau Mak mengadu Mak selalu tak ada duit. Adik nak kerja Mak tak bagi..Adik nak kerja pun sebab Adik tak nak susahkan mak.. Adik tak nak guna duit mak.. Sebab Adik tahu mak tak ada duit..Tapi hari ni.. Adik betul - betul tak tahan bila mak tuduh Adik macam - macam.. Adik tak pernah pun minta semua ni berlaku..Cuma Adik sedih... Adik dah tak tahan.. Kalau bukan sebab arwah ayah..Dah lama adik keluar dari rumah ini...
Diorang semua tak pernah nak balik jenguk Mak di kampung... Yang diorang tahu.. "Mak duit sikit nak beli ini...nak beli itu..." Mak duit...Mak duit... ingat Mak tu Cop duit agak nya.. Mak pagi menoreh..petang Mak ke Kebun menanam sayur...Balik senja Mak mengadu ..sakit belakang.. Sakit kaki.... Adik Sedih mak....

Malam berlabuh .. Adik masih mengenang nasib Mak... mengenang masa depan... Adik sanggup tidak sambung belajar..sebab Adik tahu mak tak ada duit.. Habis di bagi pada Kak Cik yang baru membeli rumah baru..Rumah di kampung ini pun bila hujan mula membasahi lantai kayu... Lantai semakin hari semakin reput di makan usia..Tapi adik beradik lain sedap duduk di dalam rumah batu berhawa dingin.. Mak pula hanya tidur beralaskan tikar mengkuang....
Adik rela tak makan mak dari tengok mak sakit... Akhir nya adik buat keputusan untuk memecahkan tabung yang sudah lama adik simpan.. Adik pergi ke bandar tanpa pengetahuan Mak..Adik minta tolong Abg Sedi yang berkerja di kedai Apek Yin untuk hantarkan tilam ke rumah Mak..Sebab adik tak nak mak sakit - sakit badan lagi tidur di atas tikar...Tapi mak tetap tidak percayakan Adik.. Mak tetap cakap Adik Jahat..

"Adik...keluar nak ..bukak pintu ni..Mak sudah siapkan makan malam untuk Adik.." Adik keluar membuka pintu  terus menuju ke dapur.. Adik mengerling sedikit melihat wajah Mak..Adik nampak Mak senyum..Adik malas hendak makan hati terlalu lama... Adik kesian tengok mak susah hati lama - lama.

Semasa di meja ..Adik hanya menikmati masakan Mak tanpa bersuara. " Adik mak nak cakap sikit ni..." Adik cuma diam..Mak masih senyum ..mungkin Adik masih marah pada mak kejadian petang tadi..Mak pegang bahu Adik... Mak tepuk - tepuk belakang Adik.. Hampir tersedak Adik di buat nya..."Apa mak ni... sakit la ..." Adik mula bersuara... tegas tapi tidak kasar... " Alah !..Mak dah lama tak bermanja dengan anak Mak ni...Sudah besar rupanya Anak Mak ini.. Mak nak bagitahu sesuatu ni pada Adik... Tapi kalau Adik tak nak dengar tak apa lah.."... Mak berpaling dari Adik..

"Yela...yelaa..cakap aje la...Adik dengar ni.." Adik menarik tangan Mak.." Sebenarnya hajat Mak sudah lama nak bawa Adik .......nak bawa Adik...." 
"Ish ..Mak ni cakap lah nak bawa Adik ke mana...??" Mak sengaja melambatkan perbualan..sengaja ingin melihat telatah Adik..." Mak nak bawak Adik menunaikan umrah,,"

Hampir tersembur nasi dari mulut Adik... " Mak betul ke ni...???" Adik kelihatan kaget..Tapi Adik tunduk diam membisu seketika... Mungkin Adik merasa serba salah... " Ehhh.. tadi anak Mak ni suka sangat...Sekarang ni diam pulak..tak suka ke?? Kalau tak suka .tak jadilah mak pergi dengan Adik"...Adik memandang Mak sayu..." Mak ada duit ke..??" "Ada la sedikit simpanan arwah Ayah dulu...Adik jangan risau..rezeki Allah ada di mana saja.." Adik senyum sampai ke telinga..

Malam itu sungguh Adik tidak dapat melelap kan mata.. Baring ke kiri tidak kena..Baring ke kanan pun tidak kena.. Seperti tak sabar Adik ingin melihat ke tempat suci. Tempat yang di impikan setiap orang islam untuk menunaikan ibadah..

Pagi - Pagi lagi Mak sudah gerak Adik untuk solat subuh bersama.. "Adik...bangun nak ... Subuh sudah masuk ni.. " Mak mencium pipi dahi Adik bertalu - talu.. Tapi Adik masih tidak bergerak... Mungkin Adik keletihan menangis semalam. Mak bingkas bangun..membiarkan adik terus terlena di dalam bilik. Hari ini mak solat subuh sendirian... membentang sejadah sendirian..Selalu nya Adik menjadi imam.. Adik yang siapkan kelengkapan untuk solat... Sedap sekali suara Adik setiap kali membaca surah sewaktu solat.

Seusai solat..Mak bingkas bangun menuju ke dapur menyiapkan sarapan buat Adik.. Mungkin Adik sudah bangun solat. Mak menguli tepung ..Pagi ini mak mahu membuat cekodok kesukaan Adik...Tapi sudah waktu begini Adik masih tidak kelihatan.. Selalu nya Adik membantu Mak membuat sarapan..Hati mak tidak sedap... Mak naik ke tingkat atas rumah ..mungkin Adik sedang menonton televisyen...Tapi adik tidak kelihatan.. Mak pergi ke bilik Adik..

"Astagfirullahalazim... budak ni masih tidur lagi... Adikk ... ooo Adik..bangun... " Mak menggoncang kuat bahu Adik.. Mak merasa nafas Adik..Mak memegang pergelangan tangan Adik..., " ADIKKK!!!!" Mak meraung sekuat hati... " Kenapa Adik tinggalkan Mak..." Mak bingkas bangun meminta pertolongan.. Sesampai di hospital.. ternyata Adik telah pergi buat selama nya..bertemu Allah.. bertemu sang pencipta Adik.Sekali lagi kedengaran sedu Mak menangis.

"Walhamdulillahirabbilalamin.." Mak mengaminkan doa seusai menunaikan solat.. Mak merenung jauh di hadapan Kaabah.. Teringat saat Mak memberitahu Adik ..Ingin membawa Adik ke mekah..ternyata Adik sangat gembira.. Tapi hajat Adik tidak kesampaian...Sekali lagi air mata deras mengalir di pipi Mak..Mak termenung jauh..Di kejauhan MAk terlihat kelibat Adik..Melambai - lambai ke arah Mak.. Mak bingkas bangun ingin pergi ke arah Adik...

Tapi bila Mak bangun kelibat Adik hilang dalam keramaian...Ahhh mungkin perasaan Mak.. Mungkin Mak terlalu rindukan Adik. Kini tiada lagi yang mampu bentangkan sejadah setiap kali masuk nya waktu Solat..Tiada lagi yang menjadi Imam Muda kepada Mak.. Mak sendirian melalui liku kehidupan.. Anak - Anak yang lain tidak pernah mengendahkan Mak... Adik Semoga Allah ..menempatkan Adik di Syurga para Solihin Syuhadah.. Mak doakan Adik di tempatkan di kalangan orang yg beriman...

Adik anak soleh...Maafkan Mak .. Mak cuma ada Adik sorang je..

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Rupanya Gerimis Mengundang....

Views


Malam hampir larut...
Malam juga sudah mula gerimis..
 
Inilah saat nya untuk kita kembali..
Kita sudah cukup jauh mengembara .

Menjelajah ke rumah - rumah kosong itu..
Aku tahu perasaan kita cukup teruja ...

Untuk mengisi kekosongan rumah..
Dan untuk bertemu serta berkenalan dengan pemiliknya..

Aku juga tahu betapa seronoknya ...
Untuk bersama dan bergurau dengan pemilik itu.
.
Tapi aku hanya mahu kembali pulang..
Sudah puas aku melihat destinasi indah..

Mengembara bersama insan seperti kamu..
Aku mohon maaf kerana tidak dapat berada di sisimu...

Tetapi aku berjanji..
Setiap detik aku disini..

Setiap itu juga aku menanti ...Maafkan aku...
Aku terpaksa pergi kerna terlalu menyayangi kamu...





Permulaan hidup dan akhirnya kematian..
Hidup tidak pernah pasti..

Tapi kematian adalah saat kepastian..
Yang telah di rancang oleh Tuhan..

Hidup juga adalah satu ulangan sejarah yang telah terjadi terlebih dahulu..
terjadi sekarang dan pada masa akan datang...

Apa yang aku alami adalah apa yang telah kamu alami..
Buat detik yang berlalu..itu pasti..

Petikan kata diambil dari filem "Gerimis Mengundang" Ape yang aku tengok apa yang aku pelajari dari filem ini cukup banyak . Dan hanya yang mengerti faham erti kata di atas ini..Hidup ini hanyalah sejarah ualangan yang telah lama berlaku suatu ketika dahulu.. Cuma antara sedar dan tak sedar kita mengalaminya....Renungkan seketikaa...

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Baru aku faham Erti Kasih Sayang.... hurmm...

Views





Malam ni aku baru ada kekuatan nak menaip blog kesayangan aku ni..Serius aku menaip dengan penuh rasa hiba..sayu... putus cinta pun aku tak rasa macam ni tau..

Hari rabu lepas. lepas je last payyyper ( versi johan ) dapat massage dari clasmate lelaki aku..ajak pergi mandi sungai..memandangkan .minggu ni minggu terakhir aku bersama diorang..kemana diorang ajak..aku pergi...
Hari rabu ni tak terasa sangat..just fun... malam tu pulak .. pergi karaoke dan lepak dekat DATARAN BENTONG makan laksa ramai2... mak IEDa belanja ...


KARAOKE MALAM TERAKHIR DI BENTONG
DATARAN BENTONG MAKAN2 DENGAN BUDAK RUMAH..

Then keesokan hari nya... Majlis Pra Graduasi di kkben..waktu ni la yang aku sebak sangat... semua LEcturer aku pergi peluk...aku jumpa mintak maaf..Terutama sekali cik NISA . cik SHAKY cik ZAZA... tu antara 3 yang paling rapat dengan aku..dan tak lupa buat cik AZIMAH.cik FAZILAH..cik HAZILA..dan cik MIMI..dan semua lecturer kolej komuniti yang mengajar aku selama dua tahun ni.. 


PELUK ERAT2 TAK NAK LEPAS...LECTURER KESAYANGAN AKU 
CIK NISA GOJESH !!
WITH LOVE.. CIK SHAKY YG HEPY GO LUCKY !! 
PENSYARAH KELAS STM PUAN ZAZA YG SPORTING HABES !!
WITH LOVE MY DEAR FRIENDS N LOVING LECT ...
I WILL REALY MISS U CIK NISA :'(
PENAT BERPOSING AKHIRNYA...JADI BOMOH AKU KAT TENGAH2 TU HAHA !!
KAMI DAH GRADUATE... !! BEBAS !! :)
SPORTING STP.. I WILL MIS U GUYS !!.... 

SPORTING SPP... I WILL MISS U FRIENDS :'(

Malam tu pula...aku dan budak2 rumah pergi ke star mall mentakab... menikmati malam terakhir bersama..malam ni tak banyak cakap..semua gelora je dalam hati ni... Malam tu just tengok wayang cerita BOHSIA 2 (jalan kembali)..terbaik lah cerita tu... gelak satu panggung..walaupun masing2 tengah sedih..sekurang2 nya..terhibur hati lara..


DAH BELI MAKANAN MASA UNTUK WAYANG !!

PENING KEPALA NAK CARI HADIAH.... ISHHH MANA SATU YG OKE NIE???

Lepas je balik dari mentakab..terus gerak pergi ke bentong... nak pergi jumpa si RAZMAN clasmate aku jugak..sebab dia dah balik ke RAUB petang tu..tak sempat nak jumpa so postpone ke malam..open table..sendiri bayar..kenyang jugak malam tu... Esok hari pulak puan ZAZA buat jamuan sarapan pagi yang tak berapa nak pagi.. tu lah last aku jumpe semua lecturer dan kawan2..

Dah semangat beli hadiah semalam..pergi dekat meja cik... tak ada orang... sedih... dah siap minta semua lecturer signature kat dlm buku diari aku..tapi cik kesayangan aku pulak hilang pagi tu..So dengan rasa hiba hati nya..aku pon letak la ..hadiah yg aku penat2 cari semalam berserta note yg kuciwa..Sob3... ..

PICTURE NI AKU CURIK DR FB CIK TU :'(
MUKE SEDIH :'(

Walau apa2 pun...aku tetap happy selama dua tahun belajar dekat kkben ni... Serius..baru sekarang aku kenal erti kasih sayang antara manusia... Duduk kat sana ..aku tak pernah rasa terpinggir... Lect semua dah macam KAWAN ... dah macam AKAK n ABG sendiri... KAwan2 pula semua nya ada saat susah senang aku..mana aku nak cari ganti semua ni???


Ya Allah sungguh aku tak kuat dengan perpisahan kali ini... hurmmm....

BERBARING DI ATAS RUMPUT DI KKBEN BUAT KALI PERTAMA DAN TERAKHIR...
MENTANG - MENTANG AKU GEMUK..SEMUA DUDUK TINDIH AKU YG COMEL NI...
SIAPA LOMPAT TINGGI...??
MELOMPAT MENGGAPAI BINTANG KEJAYAAN BERSAMA ..
YUNAJWA YG TAK BERAPA NAK FAMOUS ! HIHI

P/S : tak akan terganti...setiap kenangan yang telah terukir.. sahabat... pensyarah... kawan2 semua... wafiddunia..wal akhirah...Aku tak nak semua ni cuma berakhir disini... Jumpa di syurga .. <3






Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Persiapan menuju alam barzakh...

Views




Rasulullah s.a.w pernah menegaskan dalam sabdanya diriwayatkan oleh al-Baihaki yang bermaksud:

“ Orang yang mati dalam kuburnya tidak ubah seperti seorang yang sedang kelemasan meminta pertolongan. Dia sedang menunggu hingga sampai kepadanya rahmat sesuatu doa daripada bapanya, saudaranya ataupun sahabat handainya. Jika sampai doa kepadanya, maka itulah yang amat disukainya berbanding dengan segala isi dunia. ”

Antara persiapan yang perlu di lakukan di dunia sebelum  bermalam di alam barzakh buat selamanya adalah seperti yang tertera di bawah :
  

Pertama- Memperbanyakkan membaca al-Quran dan berzikir. Dengan cara ini hati menjadi hidup. Ketahuilah hati yang tidak pernah ataupun jarang jarang membaca al-Quran adalah hati yang mudah terpengaruh dengan tipu daya syaitan.

Kedua- Sentiasa merendah diri dan menangis di hadapan Allah. Kita hendaklah bersikap kepada Tuhan sebagai seseorang yang sangat memerlukan-Nya. Apabila kita ditimpa kesulitan, merintih dan berdoalah kepada-Nya.

Ketiga – Menghadiri majlis-majlis ilmu. Sedarilah, semakin tinggi ilmu agama seseorang semakin takut dia kepada Tuhan-Nya. Di samping itu juga elakkan diri dari menghadiri majlis-majlis yang tidak berfaedah dan membuang masa. Ini termasuklah majlis tari-menari dan juga konsert-konsert hiburan yang melalaikan.

Keempat- Mengingati mati. Seseorang yang sentiasa ingat akan kematian menyebabkan hatinya tertumpu kepada alam akhirat, sekaligus meremehkan dunia dan tidak panjang angan-angan.

Kelima- Menziarahi kubur. Jika hati kita tidak dapat disembuhkan dengan cara sebelum ini maka inilah cara yang paling berkesan dalam mengubati hati yang keras. Rasulullah s.a.w bersabda:

“Ziarahilah kubur kerana ia akan mengingatkanmu kepada kematian”. (Riwayat Muslim)

Kesimpulannya, jelaslah kepada kita bahawa kematian itu pasti, ia tidak tertangguh walaupun sedetik. Disebabkan kedatangannya merupakan satu misteri maka manusia hendaklah sentiasa berada dalam keadaan bersedia.

“Wahai orang tua yang telah bongkok punggungnya dan dekat ajalnya, apakah engkau telah bersiap sedia menghadapi malam pertama? Wahai pemuda gagah yang bergelimang harta, pangkat dan kuasa, apakah engkau telah mempersiapkan diri menghadapi malam pertama? Ia adalah malam pertama dengan dua wajah, mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam syurga berikutnya, atau menjadi malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya...Wallahualam.... Semoga kita tergolong dalam Syurga NYA .. Amin..




Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Kemunculan Al-Masih Dajjal..??

Views


\
APAKAH HUBUNG KAIT TASIK GALILEE DENGAN UMAT ISLAM ?

Sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang diterima dari Fathimah binti Qais dalam al-Fitan menyebut :
“Saya telah mendengar muazzin Rasulullah s.a.w memanggil untuk solat. Saya pun pergi ke masjid dan solat bersama Rasulullah s.a.w. Selesai solat, Rasulullah s.a.w naik ke atas mimbar. Nampak semacam bergurau Baginda tertawa dan berkata: “Jangan ada yang bergerak. Hendaklah semua duduk di atas sajadahnya.”

Kemudian berkata: “Tahukah kamu mengapa aku memerintahkan kamu jangan ada yang pulang?”

Kami menjawab: “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu.”

Rasulullah s.a.w berkata lagi: “Demi Allah aku menyuruh kamu berkumpul di sini bukan ingin menakut-nakuti dan bukan memberi khabar gembira. Aku ingin menceritakan kepada kamu bahawa Tamim Ad-Dari adalah seorang Nasrani, kemudian dia datang menjumpai aku dan masuk Islam. Dia ada bercerita kepadaku tentang satu kisah tentang Dajjal."

"Kisah yang dia ceritakan itu sesuai dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu sebelumnya. Katanya dia bersama 30 orang kawannya pergi ke laut dengan menaiki kapal. Angin kencang datang bertiup dan ombak besar membawa mereka ke tengah-tengah samudera yang luas. Mereka tidak dapat menghalakan kapalnya ke pantai sehingga terpaksa berada di atas laut selama satu bulan. Akhirnya mereka terdampar di sebuah pulau menjelang terbenamnya matahari. Di pulau yang tidak ditempati orang itu mereka berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya sehingga tidak nampak mana jantina dan duburnya."

Mereka bertanya kepada binatang itu: “Makhluk apa engkau ini?”

Binatang itu menjawab: “Saya adalah Al-Jassasah.”

Mereka tanya: “Apa itu Al-Jassasah?”

Binatang itu hanya menjawab: “Wahai kumpulan lelaki, pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu. Mereka pun pergi ke tempat yang ditunjukkan oleh binatang itu."

Di sana mereka menjumpai seorang lelaki yang sangat besar dan tegap. Ertinya mereka tidak pernah melihat orang sebesar itu. Dari tangannya sampai ke tengkuknya dikuatkan dengan besi, begitu juga dari lututnya sampai ke telapak kakinya.

Mereka bertanya: “Siapakah anda?”

Orang seperti raksaksa itu menjawab: “Kamu telah mendengar cerita tentang aku. Sekarang aku pula ingin bertanya: “Siapa kamu ini?”

Mereka menjawab: “Kami adalah manusia berbangsa Arab. Kami pergi ke laut menaiki kapal, tiba-tiba datang ombak besar membawa kami ke tengah-tengah samudera luas dan kami berada di lautan selama satu bulan. Akhirnya kami terdampar di pulau yang tuan tempati ini."

“Pada mulanya kami berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya sehingga kami tidak dapat mengenali jantinanya. Kami tanya siapa dia katanya Al-Jassasah. Kami tanya apa maksudnya dia hanya menjawab: “Wahai kumpulan lelaki, pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu.”

Itulah sebabnya kami datang ke tempat ini. Sekarang kami sudah berjumpa dengan tuan dan kami ingin tahu siapa tuan sebenarnya.”

Makhluk yang sangat besar itu belum menjawab soalan mereka terus sahaja mengemukakan soalan: “Ceritakan kamu kepadaku keadaan kebun kurma yang di Bisan itu,” (nama tempat di negeri Syam).

Mereka menjawab: “Keadaan apanya yang tuan maksudkan?”

Orang besar itu menjawab: “Maksudku apakah pokok kurma itu berbuah?”

Setelah mereka menjawab bahawa pokok kurma itu berbuah, orang besar tadi berkata: “Aku takut pokok itu tidak berbuah.”

Orang besar itu bertanya lagi: “Ceritakan kepadaku tentang sungai Tabarah.”

Mereka menjawab: “Tentang apanya yang tuan maksudkan?”

Lelaki itu menjawab: “Maksudku airnya apakah masih ada.” Mereka menjawab: “Airnya tidak susut.”

Lelaki itu berkata: “Air sungai itu disangsikan akan kering.”

Akhirnya lelaki seperti raksaksa itu berkata: “Kalau begitu ceritakan kepadaku tentang Nabi Al-Amin itu, apa yang dia buat?”

Mereka menjawab: “Dia telah berhijrah dari Makkah ke Madinah.”

Lelaki itu bertanya lagi: “Apakah dia diperangi oleh orang-orang Arab?” Mereka menjawab: “Ya, dia diperangi oleh orang-orang Arab.”

Lelaki itu bertanya lagi: “Kalau begitu apa pula tindakan dia terhadap mereka?” Mereka ceritakan bahawa Rasulullah s.a.w telah mengembangkan dakwahnya dan sudah ramai pengikutnya.

Orang besar itu berkata lagi: “Memang begitulah, padahal mereka beruntung jika taat kepadanya.”

Kata orang besar itu lagi: “Sekarang aku terangkan kepada kamu bahawa aku adalah Al-Masih Dajjal. Nanti aku akan diberi izin keluar, lalu aku pun akan menjelajah dunia ini. Dalam masa empat puluh malam sudah dapat aku jalani semua, kecuali Makkah dan Madinah yang aku tidak dapat memasukinya. Negeri Makkah dan Madinah dikawal oleh para Malaikat, maka aku tidak dapat menembusinya.”

Kata Tamim Al-Dariy lagi, “Rasulullah s.a.w menekankan tongkatnya di atas mimbar sambil berkata: “Inilah negeri yang tidak dapat dimasukinya itu, iaitu Madinah. Saudara-saudara sekalian apakah sudah aku sampaikan cerita ini kepada kamu?”

Mereka menjawab: “Ya, sudah ya Rasulullah.”

Rasulullah s.a.w berkata lagi: “Sememangnya hadis Tamim itu lebih meyakinkan saya lagi. Ceritanya itu bersesuaian dengan apa yang telah aku sampaikan kepada kamu sebelumnya, iaitu tentang Makkah dan Madinah yang dikatakan tidak dapat dimasuki Dajjal. Cuma dia ada mengatakan di lautan Syam atau di laut Yaman. Tidak, bahkan ia dari arah timur. Ia dari arah timur,” kata Rasulullah s.a.w sambil menunjuk ke arah timur. {3}
Perhatikan pada ayat di atas yang telah dihitamkan. Sungai Tabrah yang disebutkan itulah yang kini dikenali sebagai Tasik Galilee (juga disebut laut). Keadaan 'paras air' di Tasik Galilee ini telah pun disebut-sebut pada zaman Rasulullah SAW jika diperkirakan dari sudut hadith Tamim Ad-Dari ini.

Perhatikan pada ayat di bawah :
Lelaki itu berkata: “Air sungai itu disangsikan akan kering.”
Jelas sekali, Dajjal telah memberitahu kepada 'mereka' bahawa dia (Dajjal) bimbang paras air di Sungai Tabarah (Tasik Galilee) akan kering kerana berdasarkan apa yang telah dijanjikan, Dajjal akan dibunuh oleh Isa Ibn Maryam (Nabi Isa as) yang akan turun setelah keringnya air di tasik itu.

Tasik Galilee kini sedang mengering dengan pantas. Sekiranya diperhitungkan keseluruhan fakta-fakta saintifik yang diperolehi, diperkirakan dengan petunjuk-petunjuk Nabi SAW menerusi hadith-hadith baginda, kita akan dapati bahawa semuanya akan lengkap dalam tempoh 40 tahun saja lagi.

Sebelum kemunculan Imam Mahdi, akan terlebih dahulu munculnya Panji Hitam Dari Timur. Jarak kemunculan di antara Panji Hitam dan Imam mahdi adalah 72 bulan. Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanad daripada Muhammad bin Hanafiah dia berkata ;
"Akan muncul bendera hitam milik Bani Abbas kemudian akan muncul dari Khurasan bendera lain yang berwarna hitam,tutup kepala mereka hitam dan pakaian mereka putih..."hingga beliau berkata "Jarak antara kemunculannya dengan diserahkannya urusan kepada Al-Mahdi adalah 72 bulan."
Ini bermakna, apabila "Panji Hitam" benar-benar memperlihatkan 'diri'nya maka, umat Islam hanya ada 72 bulan sahaja sebelum menyaksikan pengzahiran Imam Mahdi yang ditunggu-tunggu. Kemunculan Imam Mahdi bakal disusuli dengan kemunculan Dajjal sebelum turunnya Nabi Isa as sebagai One Man To Unite Them All.

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

CERPEN : I'am sory course i cant to protect you....but..??

Views



This is my memory when i was study in Kolej at Selangor. I know its hurt to accapted this. The last night we all together singing the song of the little " Kenangan Terindah". All of me crying with the smile.. We all happy, But the same time , we all so sadly. I know a part cant teach all of my friends about the life.

Suddently...Everyone  has here shud up when see Fazlee come with girl and walk besides him.  He smile ! I stand up and get out from the hall . My heart so broken !!...I cant thinking my Prince charming come with the other girl. I dont know what I cant do it??.. I am Still love Him. !!..

I running fast from hall. I cant seeing him anymore. My tears gets down on my cheek. It so fast when I was in the Dark Place. i sitting and crying . I am in broken heart !! At a long time I know has somebody standing behind my back. I walk slowly.....to leave this place.. But... my heart Asking me.. " Who standing beside me just know??"  I bow down and lastly I look behind my back... I see Amar comes and still standing behind me..



" Why you crying like the little girl?.." Amar asking me like my late patner. I crying a few minutes. Amar comes and smile in front of me and clean my tears. I crying on to his shoulder.  " Lets go in the hall..Please this is a night of apart with all member. Please cool do its sincare from your heart...I know you are sad  when seeing Fazlee with the other girl. But Please the party for fun. Its is the last moment..Please dear come to hall with me.. I will stay behind you.."

Amar...give me spirit words I know he want to see my smiling. But I am sad... I'am still love Fazlee, But my tears running in my cheek again. I walking slowly beside him with the sorrow face... Amar take my arm and we together come in the hall. I'am so pressure when seeing Fazlee always beside the girl/

I try to smile and being happy  in front of my friends, But I cant...when the party is over.... I running to so back...I wanna to sleep...I want to forget all happen the night. I walking to way and stand beside the ways.. I see many car on the way.. I angry when seeing her kissing the Fazlee cheek ! I hate this ! My heart angry and i try to control its. When I walking I hear the Amar  voice...

" Sue !! .." Amar scarame so loud. i cant hear but I cant thinking the true... One of the car comes and ..... Dum !!!! I feel so hurt. I keep my eyes.... I cant seeing the people arround me...Its so hurt and I feel ill when..

"Sue .. I am sorry coz I cant to protect you...But.... " The voice stopped and I hear the voice  of Amar.. " Please call Ambulance...Please I dont want missing her...... Please !!" Amar crying and the last I cant heared  anything and I know. I not in this world... i going so far.......


7 : 13 am . Huishh alhamdulilah siap jugak cerpen aku yang ke tiga.... heee !! OH MY ENGLISH !! lantak ..aku hentam je bahasa ... tak ada sebarang bantahan jike english aku terabur... huhu saja - saja gedik nak test tulis cerpen dalam BI ..hopes korang dapat memahami apa yang aku sampaikan yang paling pentng jangan lupa tinggalkan komen yang positif untuk cerpen kali ini... Hopes korang suke ... :)


Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Membawa diri .... ?? Err....

Views







Alhamdulilah masih berkesempatan Acu Update blog ni.dah lama kan Acu tak Update..rasa nya dah 3 bulan Acu  tak Up entry..Lama kan diam diri? kalau dulu masa praktikal setiap hari ada je benda Acu nak celoteh..Hurmm ntah la entry kali ni just santai - santai...

Semenjak kebelakangan ni Acu sering tak selesa .. Rasa macam sesuatu yang tak lengkap...Rasa jiwa ni perlukan sesuatu...Sedih . Takut. Penuh persoalan mengundang rase tak selesa dalam jiwa. Mengenang kan dosa lalu yang tak ada kesudahan .. Allahurobbi rasa jahil sangat diri ni bila fikir balik tentang dosa yang dah di lakukan...

Takut sangat andai nya hendak berhadapan dengan Allah nanti.Takut sangat andai nya segala amalan tak di terima ...Allah tak senang duduk rase.. tapi diri ni selalu melakukan Dosa..hurmmmm... Entry kali ni Acu just nak mintak maaf kepada semua yang dah lama tunggu entry Acu ... RAsa terharu sangat sebab masih ada yang baca blog Acu..

Insyallah lepas habis final Exam ni Acu akan update seperti biasa... Di kesempatan ni andai Acu ada mengguris hati sesiapa sahaja ..Secara langsung ataupun tidak Minta Maaf sangat2 ...Acu tak ada niat pon... 

Oke lah maaf terkejar - kejar update Blog.. anak buah Acu dah menangis tu..  Solat asar pon tak lagi ni... Nanti kesempatan lain Acu kongsikan lagi Apa2 tips ke kan??? Insyallah :) 




 

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Seram l kisah suatu malam...

Views
Sory lah kalau cerita ni agak panjang...semoga jadikan pengajaran..kisah ni baru lagi berlaku...so Acu nak kongsikan pada korang..

Kejadian ni berlaku malam semalam..apa yang berlaku dalam sekelip mata...Petang tu acu dan housemate ..jalan2 pergi pasar malam..masa tu lingkungan dalam pukul 630...kami ni dah tak de kerja lain..so masa tu nak dekat maghrib dah..kiteorang ambil kptusan untuk pusing area pasar tu...so nak di jadikan cerita budak budak rumah acu ni termasuk lah dgn acu ni jenis perak atau pn orang panggil ape jenis macam tak pernah nampak benda benda pelik ni..so agak selak lah... begini lah ayat kawan acu tu lebih kurang..

member 1 : kau tengok kereta tu..cantik ..
member 2 : ape kau merepek ni..? tu kereta cina nak bawak pergi mati nanti la..

Hah begitulah kot perbualan diorang..sebab masa tu acu tengah tunggu kawan acu lagi satu tengah beli pempes wanita kat kedai apex mane tah...so yang member 1 dgn 2 tadi ni pon dok tergelak gelak datang dekat acu so ceritakan lah apa yang diorang bualkan tadi... So acu sekali bantai gelak..mana tak nye..acu xperasan pon kat situ ada jual alat2 untuk kematian kaum cina.

Acu : weh cantik jugak rumah cina tu weh..kalau yang miskin tu mesti tak mampu nak beli banglo besar gitu. ( rumah yang diperbuat daripada kertas).Mesti dia dah kumpul duit dari hidup..nanti nak mati guna lah rumah tu.
Member 1 : Haha tahu xpe.aku nak kereta tu..nak bawak balik..nanti ko hantar dekat kubur aku taw ..

Masing masing selak gelakkan benda cina mati tu..So nak di jadikan cerita lepas member acu beli kat kedai apex tu..kiteorang pon teruskan lah perjalanan ke tempat cina jual barang2 tu... Acu nampak kasut cantik - cantik.. tapi semua buat dari kertas lah... Usha satu - satu tu...nampak alat mekap..alat mandi.. rokok ..yang paling xboleh nak tahan gelak nye IPad pon ade ..adoi..haha... semua selak gelak..dalam tak sedar pukul 7 malam kiteorang semua sampai rumah...

Sampai je rumah...dalam 7 orang duduk depan tV sambil makan... apa yang dah beli tadi masa kat pasar...So masing - masing menikmati apa yang ada..xpandang kiri kanan dah..tetiba kawan  Acu jerit dari dalam tandas ..panggila nama kawan Acu yang lagi sorang ni..

Member 4 : Iera ...iera....  (dalam keadaan sesak menangis ketakutan)
Member 5 : Kenapa .ye kejap - kejap aku datang..

Yang aku pelik nye masa bila dia pergi mandi aku xsedar..sebab masing2 tengah khusyuk depan tV... Acu ingat  kawan Acu tu jatuh tandas ke kan...Tetiba je rase meremang bulu roma ni..So acu tenang kan yang lain..dan masukkan kawan Acu yang menangis tadi ke dalam bilik..So Acu pon tanya lah apa yang berlaku... Kawan acu just sempat cerita kan..masa dia tengah mandi ..dia terasa ada benda jatuh atas belakang dia..dekat leher dia..dia rasa berat sangat..

So Acu pon apa lagi..okey siape yang boleh solat pergi ambil air wudu' bacakan yasin..dan yang xboleh solat..bacakan ayat kursi sama - sama..Masa tu dalam pukul 745 malam.. (maghrib) .Kawan - kawan yang lain bantu urutkan kaki dan tangan dia supaya tidak kejang..rasa dah lain sangat masa tu..Masa Acu baca ayat kursi sambil urut tangan kawan acu yang kena tadi ni...Dia meronta - ronta tarik..makin Acu baca,,makin dia tarik....nak tutup telinga dia ... dan dia pegang leher dia..mungkin benda tu bergantung pada leher dia...

Makin kuat Acu baca,,makin kuat dia sentak tangan dia..Acu geram Acu baca kat tepi telinga dia...Acu urut- urut dekat leher dia,..muka dia tahan sakit...

Kawan Acu yang tengah urut kepala dia dah menangis...Acu cakap semua mintak bertenang..jangan menangis..mintak tolong sangat2...Acu panggil nama kawan Acu yang tengah kena tu..Dia tak jawab... mata dia melilau... macam nampak sesuatu..pernah jaga orang histeria tak? mungkin korang akan dapat bayangkan mata dia macam mana kan..??

So nak di pendekkan cerita Acu dah tak athu nak buat apa...Call lectrure ramai yang xberangkat... Ada angkat pon sibuk..Kawan Acu call budak lelaki kelas kiteorang..Dan Acu cuba dapat kan mak Acu..Acu citer ape yang berlaku..Mak bagi satu potongan ayat Al quran.. Dan Acu mintak pada 3 orang kawan Acu yang boleh solat..tolong buat solat hajat..dan baca kan ayat2 yang mak Acu kasi.. hembus pada Air..

Dan ayat yang satu lagi bacakan pada umbun -2 kepala kawan acu ..hembus dari umbun2 hingga ke kaki...Selesai kawan acu solat..Dia pon buat lah apa yang mak Acu suruh tu... Masa kawan acu duduk sebelah kawan yang kena tu.Dia tolak kawan Acu..Acu cakap tak pa...ko baca je sebelah telinga dia tu..kalau boleh kuat - kuat.. masa kawan Acu baca tu dia cakap pedih - pedih..Dan adakala nya cakap panas..

Sampai lah tiga kali... Kawan Acu bagi minum air yang diorang bacakan ayat - ayat tadi..dia xnak minum pulak tu...last-2 ambil keputusan Sapukan pada muka dia..meronta lagi...

Tak lama lepas tu dalam pukul 9 lebih ayah kawan Acu datang bagitahu ada ustad yang boleh ubatkan..ustad tu wakil Qariah dari negeri pahang..mungkin korang kenal..So call lah ustad tu.dalam pukul 10 dia datang.... Nak cerita apa yang berlaku lepas tu..

Apa yang Kiteorang dengar...benda tu islam dan xtahu asal usul dia...ustad tu pon xpasti datang dari mana,....Maka bermula lah kami semua ni teringat yang baru sahaje bergalak dekat tempat cina menjual barang kematian..dan dah dua kali malam jumaat kami keluar ke bentong just untuk ambil angin...Masa balik tu Acu dengan kawan yang kena tu..Terlanggar something..xtahu lah wallahualam..Hanya Allah yang tahu apa yang terjadi dalam rumah ni..

Mungkin antara perkara yang kami telah lakukan tu ..menyebabkan makhluk Allah dari golongan jin ni marah...Sangat susah nak keluar masa ustad tu suruh keluar..Acu ada rekod rakaman suara ustad tu tengah bacakan ayat AL quran. So dalam pukul 12 lebih baru lah selesai...

Dalam pukul 1 lebih mak ayah kawan Acu sampai..untuk ambil kawan Acu... Ingat kan dah habis dah...lepas je kawan acu tu balik. Bunyi binatang pelesit tu nyaing sangat..ingat kan masing masing malam tu nak tidur luar ramai2 sebab masing masing tengah takut ..dengar je bunyi tu..terus masuk bilik tidu..

Pengajaran dari cerita ni..kita kena lah hormat agama lain..salah kami semua jugak suka mempersendakan agama orang lain..dan yang paling penting jangan lah keluar malam..ye memang kite niat just nak keluar lepak2 ambil angin hilangkan stress...kite kena ingat ..makhluk Allah ni bermastautin je kat mana2..nak jalan kat KARAK ni..dah banyak berlaku kemalangan..So lepas apa yang berlaku dekat rumah sewa Acu kali ni...Membuatkan kami semua SERIK !! ..

SERIUS MEREMANG BULU ROMA MASA TULIS KISAH NI...










Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Dear Blog ... Kenapa Sampai Sekarang ..

Views

Dear blog ... post kali ini berbaur rasa cinta dan rindu yang telah lama aku pendam...Aku tak tahu nak mengadu pada siapa lagi..bersujud pada mu Ya Allah.. berderai air mata aku.. mengenangkan kembali segala kenangan aku dan dia... Hari ini genap lah.. 3 tahun 8 bulan 5 hari hubungan kita seandainya kita masih bersama...

Dear Blog .... di sini lah tempat terakhir aku untuk meluah segala rasa perit ini..ingin ku luah pada bulan..bulan tidak mampu berbicara...ingin ku luah pada bintang.. bintang bisu tak berkata... ingin ku luah pada manusia .. mereka pun sama... Jadi fikiran ku memikirkan sesuatu yang sering aku luah di sini saat suka dan duka perjalananku..

Dear Blog ...Malam ini rasa rindu ini tidak dapat aku ungkap kan lagi dengan kata - kata ..hanya air mata yang tidak berhenti mengalir.. apakah dia masih  merindui aku seperti waktu dahulu..?? 

Dear Blog ... sudah masuk 3 hari aku demam tidak kebah -2.. aku tak tahu apakah aku demam rindu..?? ataukah aku terlalu memikirkan tentang dia... apakah aku akan menerima khabar berita yang si dia akan berkahwin ?? Perlukah aku memikirkan sejauh itu...??

Ah ! perasaan pergi lah kau jauh ... aku tak mampu lagi untuk berfikir mengenai dia...Hati cuba memujuk..Hati cuba memahami..Hati cuba berbicara..Sabar lah hati ...Sabar lah sayang....Dengan usia semuda ini aku tak terfikir untuk memiliki cinta.. tapi yang aku pinta hati yang tabah untuk terus hidup tanpa si dia..

Ya Allah Ya Rahman Yang Maha Berkuasa.. Kau cantas lah rinduku ini pada manusia yang tidak tahu menghargai ku.. Kau cantas kan lah rasa cinta yang sia - sia ini.. Semoga aku tetap utuh mencintai KaU dan Kekasih mu Rasulullah...!
Itu yang sering aku doa setiap kali bangun nya aku ...lelap nya mata ku..aku tidak berhenti bermohon pada MU..

Rindu yang sia - sia.. Kenapa Sampai Sekarang.....??


~ nurkilan rasa jiwa kecewa ~






Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Projek besar David Teo bersama Acu teyha

Views

Hai korang - korang ...lama gila acu xapdet merapu kan... Sangat2 lah bizy nye semenjak masuk sem last ni..baru2 ni lecturer ada mintak Projek video Multimedia kiteorang..tapi group acu masih belum bersedia..so dalam minggu ni Acu kena rushing2 untuk siap kan projek tu..so korang nantikan ye..nanti acu apdet dalam blog..dan kalau agak2 best mungkin acu masukkan di utube sekali hehe.... so ni Poster Projek kiteorang..

|
|
|
|


So ape reaksi korang..?? xsabar or nak tahu jalan cerita dia tak..??
 nantikan di pawagam terdekat yee...huuu ~



Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

CERPEN :Monolog , Kenapa baru sekarang....?

Views

Awak , kenapa menangis dkt sini ..?? Awak tak malu ke orang tengok awak menangis??
Sudah lah awak..dah lewat petang ni..semua prang sudah balik..dah nk senja , balik lah...Saya cuma nak tenang...tinggal lah saya dekat sini..Masa dulu awak tak menangis macam ni pun... Awak cakap buat apa nak menangis?? buat  malu je menangis ni.. bila saya pulak yang menangis.. 

Awak kata saya LEMBIK ..Kadang - kadang saya menangis rindukan awak.. awk cuma perli - perli  kate sy ni lembik ,Awak menyampah kata saya ni mengada - ngada..macam budak - budak.. tapi hari ini kenapa awak menangis dekat sini??Saya dah tak boleh nak pujuk awak macam selalu..nak peluk awak. Awak..?? awak balik laa.. tinggal kan saya...tinggalkan saya macam mana awak selalu biarkan saya seorang diri saat saya perlukan awak dulu - dulu..Saya dah tak perlukan awak sekarang ni..balik lah awak..saya nak tenang dekat sini..



Dulu masa kita mula - mula berkenalan bersama..Awak selalu cakap awak sayang saya...Awak nak saya ada dengan awak untuk susah dan senang,,Macam - macam awak janji,awak tak nak hubungan ini berakhir di tengah jalan..Awak kata nak hidup dengan saya...? Awak masa tu..awak buat saya rasa kuat..Awak buat hidup yang bersisa ini bermakna..Saya bahagia dengan awak..

Nyawa saya ni seakan - akan bergantung pada awak ..walaupun saya tahu ajal dan maut ketentuan Allah..Saya sayang awak...kalau boleh saya nak cepat - cepat hidup dengan awak...saya nak jaga awak...dan xnak jauh walau selangkah pun dengan awak..saya nak lihat awak di depan saya setia kali saya buka mata..setiap kali mata saya tertutup...


Tapi banyakkan yang dah berubah ..banyak sangat ..Awak dah tak macam dulu janji - janji awak semua sudah hilang
Awak makin sibuk..Kadang -kadang awak macam menjauhkan diri dari saya...Bila saya ajak awak berbincang..Awak mengelak...seolah - olah saya bercakap seorang diri..Bila saya tanya awak ..acuh tak acuh..Saya sayang awak ..tak nak kehilangan awak

Awak cakap awak pun sayang kan saya..Tapi awak tipu..Awak datang dan pergi ikut hati awak..saya awak layan macam tak ada perasaan...Awak tiada saat saya betul - betul perlukan awak..


Sampai satu waktu ..awak tak tahu yang saya sedang sakit..saya sudah cuba call awak banyak kali..tapi awak tak pernah angkat.. massage saya tak pernah berbalas..berat sangat ke awak nak balas massage saya?..Apalah yang awak tengah buat kan..?? Awak nak jauh dari saya ke ?..Apa salah saya pada awak yer??

Hari demi hari saya semakin lemah... Sebab semangat saya sudah hilang .AWK!...YE AWK SEMANGAT SY!
tapi semangat tu sendiri telah pergi tinggalkan saya..jantung saya lemah..semakin lemah..terus lemah...dan terhenti..


Sudah syg , apa guna awak meratap di pintu wad yang sudah berminggu saya huni...Pintu wad yang awak tak pernah jejak ni..Apa guna awk kucup tangan saya yang lebam bercucuk ubat ini..?? Tangan ni sudah tak mampu untuk membelai awak lagi..Tak guna awak dakap badan yang sudah kaku ini..Sebab denyutan jantungnya sudah terhenti..


Tak gune syg awak menangis meratap macam mana sekalipun..Saya sudah tiada nak bantu kesat air mata awak tu..Tak guna sayang awak bagitahu saya sekarang yang awak sayangkan saya,,,Cintakan saya..Sebab bibir saya tak mampu nak balas kembali...bibir saya dah tak mampu nak ucap

I LOVE U SYG
I MISS U..
I NEED U..
I ALWAYS WANT U..

Sudah tak berdaya..tak mampu untuk semua itu sayang...tak mampu...Cukup sayang ..seribu penyesalan tiada guna..Dulu awak selalu ingatkan saya ..hargailah seseorang sebelum kehilangannya...Tapi awak?? awk hArgai saya selepas kehilangan saya kan??  KENAPA BARU SEKARANG AWAK DATANG JUMPA SAYA?? 

Itu pun sudah cukup buat saya gembira di sini..pulanglah sayang...hari sudah senja...biar saya tenang di alam baru...Awak pun, semoga awak bahagia dengan kehidupan baru awak di sana...Kehidupan tanpa SMS rindu kasih sayang dari saya..kehidupan tanpe kasih syg saya...kehidupan tanpa post saya dekat wall facebook awak.,,tak ada lagi kawan - kawan perempuan awak cemburu..

Maaf kan saya awak...saya sayang kan awak...sayang awak sampai akhir hayat saya kan..?? Saya sudah bukti kan awak...??

Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

sEdap nyaaa ...Nyum3

Views
       





hye korang..lama gilo kan Acu tak hapdet blog..tengok tu..labah-labah  pon dah bersarang...sementara korang nak tahu apa yang sedap sangat tu... korang tolong - tolonglah bersihkan blog acu ni kembali...kesian sangat dah Acu tgk ..trafik pon xnaik naik lepas kejadian tidak menghapdet blog begitu lama nie :)

Oke malam ni just nak apdet menda merapu je sebenar nya..sebab dah lama sangat Acu tinggal kan dunia blogging nie,,Abam Amal pon dah siap sound dekat SB (sahabat blogger) siapa yang xaktif dekat group tu akan di buang negeri ! ...huwawahahhaa.. so aku rase agak gerun dan terasa hati... sebab aku lah salah sorang yang tidak aktif hehe...So mulai malam ni insyaalah jika ade waktu terluang..aku akan rajen apdet okey ~

Mesti korang tertunggu2 kan ape yang sedap sangat tu..jeng3...

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|


Malam ni Acu stay rumah Abam Acu dekat kajang so tadi lepas hantar mak kat rumah akak di Sepang..Abam bawak balik pizZa..jom tgk muke2 jeles dekat facebook Acu td...


so dinner korang malam ni ape dia..??





Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

© Segala yang tercatat di atas adalah hak milik kekal ツ tEyhasAhajE ツ