kemana kucing2 itu pergi selepas mati...??

Views
alhamdulilah syukur ALLAH maseh  meminjam nafas untuk kita semua pagi ni kan......alahai...ari ni isnin..kenapa lah aku rase xsabar sgt nak tunggu hari jumaat ni...rindu sgt kat kampung..nak makan masakan mak..sampai nak tulis blog pon terbayang2 kan kampung halaman..bila ingat kampung jek mula lah teringat kan si  ANIey tu.....

syahdu lah plak...aku nak citer kan sedikit kisah seekor ANI...sebab ape seekor ANI..?? sbb nye beliau adelah seekor kucing yg sgt manja..:) prnah x korang terfikir ke mana pergi nya kucing2 anda selepas dye mati..?? alah msty semua dh tahu kan...mesti lah jadi tanah...

tapi ada jugak segelintir orang ckp..kalau kita seksa binatang tu..kat akhirat nanti dye akn siksa kita balik..wallahualam..tu hanya pandangan org..bg aku..aku rase lah beliau akan menjadi tanah...

oke aku ade seekor kucing yg di beri nama " ANIey" oleh arwah ayh aku..ANIey ni jiran aku yg kasi.sebab kat rumah dye byk sgt kucing..sampai xterjage..aku pon ambil la..mula2 agak keberatan sebab nye kucing ni betina..aku jarang bela kucing betina sebab nya susah ..nanti asik bunting jek..

ANIey ni manja sgt..semua keluarga aku sayang kan dia..anak2 sedara aku pon suka main dye...sebelum aku ctew sal ani ni jom layan kan pic2 ani..:)


kesian pic aniey kurus...sbb aku dah duduk jauh ..xde orang nak belai2 dia lagi...




pic ni aku ambil mase aku balik cuti raye..manje sgt dye malam tu...keesokan ari nye mak aku ckp..kaki ani berdarah ..lembik je..aku ingat kan mak main2 jek.rupa2 nya aniey kene langgar ...:( hurmmm....minggu depan nya aku balik kampung lagi...selalu mesti aniey sambut aku balik..tapi kali ni umah sunyi sepi jek..

aku carik gak aniey..tp mulot ni xtertanye lak kat mak aku..malam tu aku duduk2.." mak aniey mane..?? " terpacul gak soalan dr mulot aku.." la aniey dh lame mati..kan mak dh ckp minggu lepas kaki dye berdarah..." hurmm tersentap terus jiwa raga aku..tapi xpe lah ..aku terima...arwah ayh aku dh xde..aniey pon ikot jejak jugak..

sbb aniey ni mang suka manja2 ngan arwah ayh aku..hurmm sedih lak rase..n aniey ni jugak manje dgn EX aku...mybe ALLah nak bagi aku padam kan segala kenangan dgn EX aku..ah aniey..! terlalu banyak kenanangan aku dan aniey ni..hurmm..sedih lak aku mase menaip entry ni..


ni plak anak aniey...tiga2 ekor hilang..sekor aku jumpe dah mati...sedih aku tgk diorang ni..due ekor lagi ..aku xdapat nak kesan...lepas jek aku prktikal..semua yg aku syg pergi..tapi xpe lah...aku tahu diorang semua msti tunggu aku kat akhirat nanti,,maap kan aku..sbb aku xmampu menjaga korang dgn sempurna...


tengok pic ni di ambil mase kiteowg balik jengka la..sonok tgk gelagat dorang ank beranak main..tp aku tgk aniey lak yg lebih2..ank2 dye bese2 jek hehe..


comel nye.hurmm rndu nye nak main dgn diorang ni..


ni pin along jemy n aniey....


NAK TAHU X ANIEY PEGI MANE LEPAS DYE MATI...??

Surah At Takwir Ayat 5
• “Maka apabila binatang liar dikumpulkan” untuk mendapat Pembelaan dari Allah AzzawaJalla.

" ANIEY dan anak2 dia TUNGGU KITA SEMUA KAT AKHIRAT KALAU AWK2 NAK TAHU..."
kpd pecinta haiwan kat luar sane...terus kan lah menyayangi mereka,,pd yg xcintakan haiwan ..jgn lah pulak korang siksa beliau...korang jgn xtahu nanti kat akhirat nanti dye akan berckp pd ALLah..

petikan hadis :
"Sesiapa membunuh burung dengan tujuan mensia-siakannya, maka ia menghadap Allah pada hari Qiamat dan berkata: Wahai Tuhanku, sesungguhnya si fulan telah membunuhku dengan sia-sia dan dia tidak membunuhku untuk dimanfaatkan" (Hadis riwayat Ahmad:18976. AnNasa’i:4446 dan rujuk Ghayah Al Maram oleh Syeikh al Albani:4246.

dan ramai jugak yg xtahu.....jom bace hadis ni..aku kongsi kan bersama..

Hadis no 1462 sahih Bukhari jilid 3:
Dari Abu Hurairah Radhiallahu anhu : Nabi SallAllahu alaihi waSalam bersabda” Apabila kamu mendengari kokok ayam, maka berdoalah kepada Allah untuk beroleh kurnia dariNya kerana Sesungguhnya ia telah melihat malaikat. Apabila kamu mendengar bunyi ringit keldai maka mohonkanlah Perlindungan dengan Allah dari bahaya gangguan syaitan kerana sesungguhnya ia telah melihat syaitan

di sini jugak aku nak kongsikan betapa mulia dan suci nya seekor kucing itu...
Betapa suci dan mulianya kucing hinggakan ianya dibela oleh pemimpin agung alam ini, Nabi Muhammad S.A.W. Baginda mempunyai seekor kucing yang diberi nama Mueeza yang amat baginda sayangi. Baginda pernah ingin mengambil jubah yang mana Mueeza tidur di atasnya. Baginda sanggup memotong jubahnya kerana tidak mahu menggangu Mueeza terbangun dari tidur. MasyaAllah... Manusia paling mulia menghormati seekor kucing seperti ahli keluarganya sendiri. Tapi beginikah sikap kita?? ...

Dari Abdullah r.a katanya,Rasulullah s.a.w telah bersabda :
“Seorang wanita telah diseksa Allah pada hari kiamat lantaran dia mengurung seekor kucing sehingga kucing itu mati. Kerana itu Allah memasukkannya ke dalam neraka. Kucing itu dikurungnya tanpa diberi makan dan minum dan tidak pula dilepaskannya supaya ia dapat menangkap makanannya yang terdapat dibumi”.
Setiap kali baginda menerima tetamu, baginda akan mengendong Mueeza dan meletakkannya di atas riba. Sebagai balasan kepada baginda, Mueeza akan menundukkan kepala apabila Rasulullah pulang ke rumah sebagai tanda hormat dan baginda akan membalas dengan menggosok lembut badan Mueeza.

Jangan kita anggap air yang telah diminum oleh kucing adalah najis dan haram digunakan apatah lagi untuk diminum. Air yang telah diminum oleh kucing boleh dibuat air wudhu kerana ianya dianggap masih air suci.Masyallah..mulia nya kucing di sisi baginda...

BIAR PUN HAIWAN TIDAK PUNYAI AKAL..TAPI HAIWAN MASIH MULIA DI SISI BAGINDA..tetapi bagaimana pula dgn manusia..? yg di kurnia kan akal..? tapi mendapat tempat kah kita di sisi baginda NABI MUHAMMAD S.A.W..wallhualam..insyallah...







Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Comments
23 Comments
style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>

23 ulasan:

suhada berkata...

sedihnya :(

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

huhu nak wt cmne..syg sgt kat kucing nie..byk ag kucing sy..semua nye dh mati...sy mang suke bela kucing...

Pendamba Mawar berkata...

baru saya tahu.alhamdulillah saya masih jga binatang dengan baik

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

pedamba mawar..sy pon baru tahu hehe..same2 kite kongsi kan kan....

hyz berkata...

tq 4 info.... lepas ni saya akan lebih sayangkan binatang.. huhuhu ( skg pown sayang mehhh )

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

hyz: leh cye kew..?? hohoho..syg mcm syg manusia tw..:)

msredcheesecake berkata...

nabi muhammad pun sgt sayangkan kucing.... jgn dera dia..

salam kenal yea..

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

ehehe salam kenal jgk msred ...yep betul tu awk..:P

Ku Azhar berkata...

huhuhu...teringat kucing ku T_T

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

xpe kalo dh mati...mereka akan tunggu kita kat syurga..:(

Deqla Manjew berkata...

sebak baca entri ni.. mmg tadi tercari2 psl ni.. nk tau ke mana kucing bila dah mati.. sy yakin rohnya trs diangkat bawak ke syurga... sebnrnya sy baru je kehilangan ank kucing sy.. sy sgt sygkan dia...harini sy sedih sgt.. mkn pun x selera.. sbb baru je dpt tau husben kol pg td.. masa nk gerak ke opis rasa berat je hati ni.. oh yer nama dia sizuka.. seblm ni adik bradik dia dah mati.. so tinggal dia.. sy dah bawak ke klinik.. sedaya upaya jaga sebaik mgkn..tp ternyata Allah lebih sygkan dia.. patot la dia tenong je sy masa sy tgh siap2 nk ke opis.. sedih sgt..kami dah anggap mcm ank sendri.. sbb kami xde ank lg.. lagipun kami mmg sgt2 sygkan kucing.. sy mmg mcm ni kalo kucing mati mesti nanges smpai moody berhari2.. ssh nk terima kenyataan bila hilang haiwan kesygn... maaf la, luahan perasaan kat awk pulak.. btw, thanks utk entri ni.. alhamdulillah.. dia ke syurga.. moga sy dpt berjumpa dgn smua kucing2 sy yg dah mati di sana.. in shaa Allah...oh yer, sy follow sini.. slm kenal..

LADY MORGANA berkata...

kmi mmg ktrunan sk kucing.aq asal kucing ku gnp umur aq smbt bdaynya n bg dia mkn spesel.aq mmg syg btk sm kucing.smpaikn pnh kucing ku nazak aq ckp AKU MINTAK MAAF KLU BYK SALAH SLAMA NI..KAU TLG AKU DI AKHIRAT NNTI YA.kucing tu tgk muka aq tp nfas tsekat2 sdh.kbyakkan kucing aq mati d bilik aq sbb aq yg saksikan nya smpai x bnafas lg.ALLAH sj yg tau btapa aq sygkan kucing lebih dr nyawa aq sndri.

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

thanks semua sama2 kita manfaaatkan ape yang ade di dalam blog ni..

farra arzami berkata...

www.farraarzami.blogspot.com/2013/09/chubbypulanglah.html tlg la doakan kucing sy pula, tak boleh terima pmergian dia

Fitria Wahyu berkata...

Kucingku baru saja mati 6 jam yang lalu. Namanya tabitha :( kalau difkir2 banyak salah yg sudah diperbuat tp semasa hidupnya smpai ia sakit sdh q lakukan yg tidak pernah q lakukan sbelumnya utk kucing2 lain. (˘̩̩̩╭╮˘̩̩̩) (-̩̩-̩̩͡.̮-̩̩-̩̩͡) sampai tak bisa tidur memikirkan tabitha (01 Nov 2013)

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

sabar lah oke :)

Shue Hanna berkata...

sedih bace entry ni. anak kucing saya pun baru mati pagi tadi, die kena cirit birit. kecik lagi. adik beradik dia semua mati. kawan an sepejabat jumpa dekat bawah ofis. tapi dia tak dpt nak bela. dia bagi saye. manja, kucing jantan. boskov name dia. mlm semalam dia masih mampu berjalan. perlahan je. saya masukkan dia dlm sangkar. sebab doctor tak bagi dia keluar takut kuman. pagi tadi, pukul 6pagi, lepas azan subuh dia mati atas tapak tangan saya. dia sempat mengiau sesekali sblum dia hembuskan nafas dia, tercungap-cungap diakhir nafas. tuhan je yang tahu perasaan bila nampak depan mata sesuatu yg kita syg tinggalkan kita. saya sgt syg dia, dah mcm anak sendiri.mungkin dia tunggu saya pagi tu untuk ucap selamat tinggal. semoga saya jumpa dia di akhirat kelak. amin,

Unknown berkata...

Kucing saya 7 jari belakang 6 jari depan terlampau aktif terlampau manja sampai makan nk kne teman..kita dlm toilet mandi ke ape dia panggil..balik keje dia tuggu kat pintu..tido sentiasa nk atas badan.. nama dia seven... baru mati semalam kene langga...tp saya sedeh sbb xdpt tengok dia last..sbb saya pegi kL panjat batu..saya selalu keluo pegi panjat.. rock climbing.. saya org johor.. tibe2 terpikir nk baca pasal ni..thank info ni.. :')

noor azly berkata...

Kucing saya 7 jari belakang 6 jari depan terlampau aktif terlampau manja sampai makan nk kne teman..kita dlm toilet mandi ke ape dia panggil..balik keje dia tuggu kat pintu..tido sentiasa nk atas badan.. nama dia seven... baru mati semalam kene langga...tp saya sedeh sbb xdpt tengok dia last..sbb saya pegi kL panjat batu..saya selalu keluo pegi panjat.. rock climbing.. saya org johor.. tibe2 terpikir nk baca pasal ni..thank info ni.. :')

miss wada berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
miss wada berkata...

Ya allah , arini ad masalah besar dlm idup ak.. Cume kucing ak tu je yg slalu jd pendengar setia.. Tp die da lama mati .. Bile ak hepi , die main2 depan ak, bile ak sedih , die kelipkan mata pndang ak seolah2 memujuk , bile ak balik uma, die yg slalu mnyambut dgn mulut bising die , smpai tggu depan pintu berejam2 . bile g kedai, die ikut je ak, bile lepak die pon follow tau2 je ad kt sbelah.. Bile ak balik kg 2 3 ari , balik uma bising sgt mulut die.. Ingt lapar..rupenye mak ckp die rindu.. Smpai ikut skali masok jamban..tkot org hilang lg kot..bile tdo, die tdo kt celah kangkang..bile die takot kene kejar dgn kucing lain, tmpt die bawah ketiak sy,itu port paling selamat yg die rase,die tersangt la manja.. Sy just harap die tau sy rindukannn die sgt2.. Sgt2 rinduu n sy nk die kt syurga nnti .. Doakan la..

juzaili mohd berkata...

Sya pun baru kematian kucing...olen namanya.. Mati kena baham anjing.. Habis terburai isi perut.. Tkde dah nk sambut sya balik koje tiap mlm... Tido pun selalu kat tangga dlm rumah..😭😭

Khairol Anuar berkata...

Aku jugak baru ja kehilangan kucing putih namanya...sayang sangat2 macam keluarga sendiri..mati kerana racun...
Aku cuba sedaya upaya untuk menyelamatkannya..tapi gagal...Allah s.w.t lebih menyanyangi dia...
Aku kebumikan putih berhampiran rumah aku ni....
Kehilangan dia amat terasa..kerana dia penyeri dalam rumah ini...kucing banyak kat luar sana..tapi tak sama dengan si putih...
Putih sangat pandai ambil hati kami sekeluarga..di jaga dengan penuh kasih sayang....tidur pulak atas katil....
Hurmmm...rindu sangat kat putih..sayu hati....sejak dia tiada..rumah ni jadi sunyi..tanpanya tidak lengkap kehidupan kami keluarga....
Ya Allah..aku memohon temukan kami sekeluarga dengan si putih kembali di sana kelak....kami sangat2 sayangkannya...
Engkau telah meminjamkan si putih pada kami sekeluarga....kami bersyukur dapat kenal dan hidup dengan si putih..walau hanya sementara tapi cukup meninggalkan kesan buat selama lamanya...

Hidup tidak selalunya indah
Tetapi
Yang indah2 itu selalunya hidup di dalam kenanggan..


I LOVE PUTIH FOREVER

© Segala yang tercatat di atas adalah hak milik kekal ツ tEyhasAhajE ツ