CERPEN : bila cinta xlagi bermakna...ikhlas kan cinta pergi

Views


"bila cinta kini xlagi bermakna ..yg ku rasa kini hanya lah nestapa...di tinggal kan cinta masa lalu..dulu kau tawarkan manis nya janji mu....dan ku sambut dgn segenap hati ku...dan kau pergi tinggal kan ku "..

Setiap kali Ayie mendengar bait-2 lagu itu...xtergambar rasa perit nya hati beliau...setiap kali lagu itu bermain di cuping telinga...hati nya bagai di siat-2..bagai di hiris-2...kenapa semua ini boleh berlaku pada aku..??

*********************************************************************

Kali pertama kami bertemu tiada langsung niat untuk mengenali antara satu sama lain..dia dengan hal nya,aku dgn hal aku...

Namun kerana status nya sebgai senior.... terpaksa juga aku mengenali diri nya . Aisyah itu lah panggilan ku kpd nya....dan nama itu juga terpahat di hati aku hampir 4 tahun usia pengenalan  kami...

Aishah yg aku kenali sangat manis..sesiapa lelaki yg memandang pasti luluh hati nya...semua rakan yg mengenali Aishah mengatakan Aishah seorang yang kuat pegangan agama nya..aku mula tertarek dgn perwatakan Aishah yg pendiam..kulit nya yg puih mulus..membuat kan jantung ku berdegup setiap kali terpandang wajah nya..

********************************************************************

Di sebab kan aku student baru di kampus.aku xbanyak mengenali org lain..pagi itu aku bergegas ke kuliah ...
kelihatan Aishah di penjuru perhentian bus sedang menunggu bas mungkin....??

Aku menghampiri Aishah..aku mengambil sekuntum bunga mawar lalu ku serah kan pada nya...Raut wajah Aishah agak panik..lantas kemerahan tergambar di raut wajah nya..ternyata Aishah seorang gadis yg pemalu...

"Ermm ape ni awak..??"
"untuk awak lah...penat taw ayie kutip bunga ni tadi "
lantas Aishah mengambil lalu mencium kuntuman bunga itu...sangat tenang wajah nya saat itu..begitu lah yg aku lakukan setiap pagi saat betemu Aishah...dlm xsedar Aishah juga menyimpan perasaan yg sama seperti aku.

*********************************************************************

"Ayie..kalau Aishah tanya sikit boleh ?"
"yup ..."
"knp Ayie terlalu baik dgn Aishah..??"
"la kita kan kawan...mesti lah Ayie selalu ambil berat tentang Aishah...."
Aishah berpaling muka merenung ke arah lain..aku tahu ada yg tersimpan di hati nya..juga hati ku...tetapi kenapa xterluah...?? apekah aku xcukup gentle untuk menyatakan ape yg terbuku di hati ini...

"Aishah ..ayie salah xckp ke..?? Ayie tgk Aishah mcm nak ckp something dgn ayie.??" aku sengaja mengajukan soalan seperti itu,..kali ini aku xmahu Aishah menyimpan rhsia kpd aku..biarlah semua nya di kongsi bersama.
"Aishah syg ayie...tapi Aishah xsangka selama ni hubungan kita cuma lah seorang kawan...mungkin Aishah bertepuk sebelah tgn .."
"bukan macam tu Aishah...Ayie bkn xnak couple dgn Aishah ..tapi.."
"Xpe lah Ayie Aishah faham.."

*********************************************************************

keadaan menjadi sunyi seketika...mungkin Aishah beranggapan aku tidak syg padanya..tidak lama selepas cuti semester kelibat Aishah langsung tidak kelihatan..kemana Aisyah..?? apekah aku telah melukakan hati nya..

"kenapa awak pergi tak beritahu ayie,,??"
"Aishah pergi untuk tenang kan fikiran Aishah...ayie jangan risau..Aishah oke.."

"Aishah......ayie ,,urmmm ayie suka kan Aishah..sudi x Aishah menjadi suri di hati ayie..??

semenjak habis semester...hubungan aku dan Aishah semakin mesra..sehinggakan apa sahaja rahsia aku kongsi kan bersama Aishah...bagi aku.,..aku mahukan Aishah menjadi suri di hati aku...menjadi ibu kepada anak-anak ku..begitu juga Aishah ..yg sering berjanji ..berangan ingin membina kebahagiaan bersama aku..

semenjak habis semester terlalu banyak panggilan kerja yg aku dapat..semua nya jauh-2 dari Aishah..apekah aku mampu tinggal kan Aishah di kampung..??

Aishah seakan tidak mengizin kan pemergian aku....

"sayang...Ayie pergi untuk kebahgiaan kita bersama..Ayie pergi untuk masa depan kita...Aishah izinkan Ayie pergi ya..??"
tangan Aishah ku belai lembut...aku terlalu mencintai Aishah..tapi hati kecil nya ,,aku tahu berat untuk melepaskan aku pergi,

"maafkan Ayie..ayie pergi dulu...nanty cuti ..Ayie jenguk Aishah di kampung ya..Aishah jaga diri.."

Aishah hanya mendiam kan diri....aku tidak sanggup lagi untuk tunggu lebih lama..aku melangkah pergi dgn berbagai perasaan bermain di sudut hati  aku..

**********************************************************************

"Assalamualaikum..."
"ayiee...!! "
bagai melonjak mendengar suara Aishah..jelas terpancar kerinduan nya...

"minggu ni Ayie balik ...Aishah masak sedap2 taw..hantar dekat rumah ayie.."
"oke Ayie..Aishah xsabar nak jumpa Ayie..rindu sangat2 ni..."


wajah Aishah pucat lesu...badan nya pula kelihatan tidak bermaya ...ape yg telah jadi pada Aishah...??

"Ayie...Aishahh....hurrmmm Aishah nak mintak maaf pada Ayie .."
"ehh ,...kenapa pula minta maaf ni..Aishah xde buat salah pape pon dgn Ayie.."
"Ayie....Aishah..."

belum sempat di habis kan kata-2..kelihatan mata Aishah bersinar..aku menjadi panik.. aku memegang bahu Aishah...

" Aishah ,.ayie minta maaf kalau selama ni Ayie bersalah tinggal kan Aishah di kampung..Ayie minta maaf...tapi Ayie di sana xpernah lupa kan Aishah" perasaan bersalah mula membeku di hati aku..mungkin sebab ini Aishah kelihatan tidak bermaya

"bukan macam tu Ayie...ayie ..walaupon berat mulut Aishah nak kata kan ni...Aishah terpaksa luahkan...Aishah....hurmmm Aishahhh..."
"Aishah ape ...? ckap Aishah....jangan bermain dgn perasaan Ayie"
keadaan diam seketika..Aishah menundukkan wajah nya..melepas kan genggaman tangan Ayie..

"Aishah nak kita putus kan hubungan ini"

Ya Allah dugaan apakah ini..

"tapi kenapa Aishah...??? kenapa sanggup buat ayie macam ni..?..sedangkan Ayie xpernah ada perempuan lain selain Aishah...kita dh janji kan nak hidup bersama...??? Aishah xingat ke janji Ayie..?? JANJI Aishah pada Ayie...? Ayie pergi untuk masa depan keluarga kita Aishah..."

aku bagai kan seorang insan yg tidak mempunyai pedoman hidup..aku menangis bagaikan anak kecil..saat itu ..ego seorang lelaki aku tidak pedulikan lagi..bagi aku.Aishah adalah segala-2 nya..Aishah diam seribu bahasa...Aishah pergi tanpa kata..

*******************************************************************

Aku...aku pula masih disini....masih segar di ingatan aku saat Aishah melangkah pergi...saat itu Aishah langsung tidak berpaling muka..Aishah bukan lagi Aishah yg aku kenal suatu ketika dahulu..

Aku mengambil cuti panjang..di sini..selama sebulan aku berumah di Pantai Cahaya Bulan..begini lah agak nya perasaan sang PANTAI saat ditinggal kan OMBAK...aku pula cuma pantai sepi yg sering di sakiti,..

Jejak Aishah sehingga kini aku xtemui...ape yg aku tahu saat kali terakhir berjumpa dgn Aishah ,,dia bahagia di samping lelaki lain..ape yg aku tahu Aishah tdk bahagia dgn lelaki itu...Aishah mengandung di luar nikah,,selama pemergian aku..Aishah bersama lelaki itu...baru kini aku sedari knp Aishah minta maaf pada aku...

Aku biar kan Aishah dlm dakapan lelaki durjana ...Aku biar kan Aishah seorang diri di kampung..!! aku lah lelaki yg paling bersalah....

kini bayangan Aishah tdk lagi ku temui....sehingga sekarang aku tidak bertemu dgn pengganti Aishah..bagi aku biar lah kesepian ini aku yg rasa kan..cuma apa yg ada di hati saat ini...aku ingin kan Aishah bahagia....


*******************************************************************

"Ayie...Aishah teringin membina kebahagiaan bersama Ayie..walaupon ketika itu kita hanya di pondok kecil..Aishah nak kita berdua hidup bahagia bagaikan Raja & puteri ..Aishah mencintai Ayie selagi Ayie mencintai Aishah..Aishah janji akan menjadi puteri di hati Ayie selagi darah ini mengalir dalam diri..selagi nafas ini belum terhenti..hanya Ayie.."..



created by : acu teyha 4/11/2011
Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Comments
23 Comments
style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>

23 ulasan:

The Bandits berkata...

aik???..nama aku?...ade kaitan ker?....huwakakakaka...tp ok good ones!...thumbs up!!!...

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

haha mane name bro..?? alamak yeke..?? haha xpasan..pakai hentam jek tadi..kah3

Sinichi Edogawa berkata...

ok jerk citer... thumbs up...

Nyamuk Terbang berkata...

damn!!
trgt pkwe aku plk bca ni

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

hahahha boleh xbagitahu aku ape makna thumbs up..?? aku ore kg..lemb skit haha

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

nyamuk : kau xhabes2 masalah jiwa tol huh!~

ct kamaliah berkata...

http://ct-kama.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_7919.html

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

hopes enjoy membace nye... :)

eira haziera berkata...

best cter ni..sdeh..:-)

mizz pelangi berkata...

citer best..tapi nape aisyah leh mngadung ank luar nikah ek..bukan dia kuat agama ke?hehe..agak konpius d situ..btw nice :)

Sichubby Alyn berkata...

nice entry..suke sgt bace entry nih :D

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

hahahha tu lah pasai,..sbb nye Aishah tu terlanjur n percaya kata2 laki lain kah3...acu hentam jek...mizz

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

eira : nanges x mase bace tu.?? hehehe

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

alyn : tenks..so korg rse nak baca lagik x kisah2 acu buat ?? hohoho

ct kamaliah berkata...

http://ct-kama.blogspot.com/2011/11/segmen-kenali-diriku-by-acuteyha-10_06.html

lambat jer lagi..adoyai...

meisnani berkata...

best...

<<penat bace... hehehhe

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

nani : ape yg best sgt tu..??

far zana azman berkata...

Sedih citer nihh.. But still best..

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

far zana tenks..memang asal nye nak bagi sedih pon hihi..xsgke jadik jugak sedih nye..huhu

Aku Penghibur berkata...

nak menagis membaca :(

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

acik : ke nanges sebab name heroin tu..?? opss huhu

C i k P i p i T e m b a m berkata...

hehe best kott. tp saje xnak tekan lagu tu.. takot nanges. wakakakka

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

SENGET JEK HUHU..mcm mne nak dpt feel kalau xmau dga lgu tu...bru ah feel hehehe

© Segala yang tercatat di atas adalah hak milik kekal ツ tEyhasAhajE ツ