kenapa perlu bersedih...??

 

alamak asal tetibe lak keluar tajuk ni hari ni kan..?? ermm sape xpernah sedih kan..?? semua orang akan bersedih jika ada sesuatu masalah..tapi sayang2 ku..jangan kecewa lebih2. kan setiap masalah ada jalan penyelesaian...oke aku nak kongsi kan sedikit pengalaman aku...tentang AER MATA CINTA DAN KASIH SYG..serta masalah dunia..:)

hehe over lak sampai masalah dunia pon nak cerita...aku bukan ape..kat facebook dunia maya ni..selalu orang keluar status maki maki orang..status putus cinta..termasuk lah aku sekali kan...sampai ada yg muak dh dgn status aku,.,,kalo boleh nak jek diorang ni klik button block..punye lah menyampah tgk status aku..huh

oke berbalik pada masalah kita tadi...aku pernah di uji dgn seberat ujian..bagi aku lah..sebab aku rase sakit sgt..sedih sgt...tercalit rase perit tu..sekarang aku maseh terase sakit tu..tapi skrg aku oke sikit lah..ade lah semangat sikit dri dulu kan...

seawal bulan januari lagi..aku masuk sem 2 di KKBEN..aku di uji dengan pelbagai masalah..oke ni masalah cinta oke..sape xsuke leh skip jea..hehe..hubungan aku dan dia semakin ary semakin teruk..tiap2 hari bergaduh..kalo tiap2 hari sje xpe lagi..ni sampai 24 jam.kalau ctc je msty aku rase nak marah..bila gaduh je mule lah nak sedih kan..sedang kan dia rilek jea....

begitu lah seksa nye aku lalui hari2 aku di kolej..2 may 2011..terlalu perit tuk aku hadapi aku mendapat panggilan dr dye selepas aku balik ke rumah sewa aku.." AWK KITE CLASH!,mintak maaf orang mang dh xde feel pape lagi dekat awk,,orang rase kosong " terdiam aku xterkate..sedang kan selama 5 bulan aku diam..bukan nye aku curang bukan nye aku xpernah ingat dye..hari2 aku berpikir cmne nak baiki hubungan aku dan dye..sape syg kan dh nak dkt 3 tahun..bln 7 cukup 3 tahun..

bagi aku semua nye telah hilang..time tu lah aku mule menjadi gila...kowg tahu aku jwab ape..?? aku "YA kan aje ape yg dye mntak...sedang kan aty aku xrela langsung..maka bermula lah hidup SINGLE aku time tu..aku mula bercakap dengan anjing sebelah rumah aku...aku mula senyum sorang..dan paling sengsare aku menanges dalam toilet..haha semua orang xtahu kan..?? sbb aku xnak kwn2 aku tahu aku ngah sedih..

semenjak peristiwa tu..aku selalu kuar malam lepak tepi hgway...lepak kedai mamak.DAN PLG AKU SUKE ialah MAKAN AIS KRIM kat kedai mamak..sbb tu jek care aku untuk sejuk kan aty ni..sedang kan time tu sahabat2 aku semua tgh di lamun cinta...AMIN nan CT..EMEN nan EPIT..CICAK nan SPARK..MIERA nan ANGAH dye tu lah sebuk jea dok pkir sal kekaseh aty msg2...

aku lebih suka berdiam dri..bila dorang gelak aku gelak..dorang diam aku diam..dorang ajak aku g mkan aku pergi makan jugak..tp dorang xpernah tahu aku dah break nan dye.sbb dorang selalu ingat aku bhagia skmo..kalo gadoh pon akn berbaik semula..tapi kali ni keputusan dr dye adalah muktamad..aku AKUR...hubungan kami hya setakat itu..

bulan MAY adalah minggu exam ..aku memanag xdapat nak tumpu langsung..aku sering tidur dlam dewan exam..sbb nye ..?? aku selalu kuar malam lepak kedai mamak makan eskem...naseb ade CT ,MIERA,n EMEN yg selalu teman aku g makan kat ctu...dorang mungkin dh perasan dgn sikap aku ni..
akhirnya exam aku hancur oleh keranan dia..bulan JUNE aku cuti sem..aku pon balik ke kampung..ada jugak aku jumpe dye..tapi dye tetap dgn keputusan dye..malah lagi teruk kiteorang bergaduh..aku mule stress..kalo dulu mase kat umah sewa..aku boleh jugak keluar makan ..keluar lepak2..kat kg aku hanya ada mak dan ayah time tu..

hurmm oke start cuti sem..aku sering hbs kan mase aku dgn family aku..satu hari aku duduk di depan tV..aku main perut ayah aku..sbb mang aku suke kacau ayah aku..mak aku plak sedang siap kan juadah makan malam di dapur..malas tol aku ni kan ..xtolong mak hehe..pastu tetiba ayah aku pegang kepala aku..dia usap...tupp !~~ aku wat bsee jea..wlaupon xbesa ayah wt aku gitu..ayh ckp " KAMU NI BILA LAH NAK SOLAT..dah besar kan..ayh xsuka nak marah2..KE NAK TUNGGU AYAH DAH XDE BARU NAK SOLAT..??" sentap gile jiwe aku time tu..sape xsedih kan..tapi aku hnye senyum2 kerang then terus aku turun ke dapur pegi kat mak aku..

lagi beberapa hari mak dan ayh nak menunaikan umrah..ayh sering ajak aku dan mak keluar ..hari nye sudah tiba..aku hantar ayah aku ke jengka 10 tempat berkumpul ..aku xdapat hantar kan mereka ke KLIA..aku pon siap2 salam dgn mak aku..cium2 semua dah..aku pon salam dgn ayah aku..nak jek aku peluk ayah time tu..tapi aku xpeluk pon..sekali lagi ayh pegang kepala aku..dia ckp.."JAGE DIRI BAIK2" huwaaa!!~ rase nak nages jek time tu...

oke straight to the point...aku mendapat panggilan seawal jam 2 pagi. daripada mak..ayah sakit dan sedang dialisis sekrg...dup dap dup dap..aku call semua adk beradik aku..tapi sorang pon xberangkat..patot lah malam tu aku rase xsedap aty...adalah setengah jam jugak aku call..last2 baru lah akk aku no 4 angkat...


hampir seminggu ayah terlantar koma di tanah suci mekah...aku dah dpt rase kelainan di situ..pagi 7 julai 2011.pagi khamis ..aku mendapat berita yg sgt meruntun kan jiwa aku..tapi setitik air mata pon tdk mengalir..sbb aku ingat pesan ayh.." kalo makayh dh xda jangan menangis meraung2 nanti sakit arwah"..aku bangun tuju ke tingkat bawah...aku tgk akk2 aku dah nanges..mate dah merah..mase tu pagi lagi..aku dah agak..sbb mang aku rase xsedap aty..mula2 aku memang xnanges langsung..aku tahan sebak nni..tp bila aku tgk adk beradik aku nanges..aku jd sebak..

seboleh nye aku xmahu menangis..tapi kita hanya manusia biasa..." YA ALLAH UJIAN APEKAH INI..?? seorang lagi orang yg aku syg kau ambil dr aku..." aku betul2 sgt tdk kuat...aku tumpas..aku menanges...ape yg mampu aku lakukan..??...arwah ayh selamat di kebumi kan..semoga arwah di tempat kan di kalangan orang yg beriman .amin..

hari sabtu aku dan ke enam2 adik beradik aku dah tunggu kepulangan mak aku di airport KLIA..sedih mang xterkata..orang lain sambut family semua dlam kegembiraan tp keluarga aku penuh dgn air mata...syahdu..

semenjak ary tu aku selalu tdk kuat..dlm sekelip mata aku kehilangan dua orang yg aku syg..lagi beberapa hari aku kene masuk prktikal selepas arwah ayh pergi..aku terpaksa menangguh kan prktikal aku..sebab aku kena balik ke kampung untuk membuat tahlil untuk arwah...alhamdulilah semua nya selesai..

ape yg aku ingin sampai kan disini...pengajran dr kisah aku ini.."ALLAh xkan menguji hamba nya jiKa di luar kemampuan hambanya" .surah al baqarah ayat 286..kalo ALLAH xuji aku mcm ni..mungkin sampai sekarang aku maseh alpa dgn keseronokan dunia..mesti aku lupa nak sujud pd NYA..

result sem aku turun mendadak sehingga 2.95...pointer aku trun sbb kerana cinta pinjaman dunia..sahabat..KENAPA PERLU BERSEDIH..??.sedang kan setiap pertemuan di dunia ini..akhir nya akan berpisah jua.baik keluarga...kekasih ..kawan2..semua nya hanya lah pinjaman kita..pernah xkita berfikir..mengalir kan air mata kerana cinta orang yg tdk menghargai pengorbanan itu sia2..?? lain lah kalau kita menangis kerana keinsafan dosa lampau kita..

di sini aku senarai kan segala persoalan yg sering kita hadapi di dunia pinjaman ini..jawapan nye semua ada di dalam al Quran,,cuma malas atau tidak sahaja untuk kita mengkaji semua ini..



KENAPA AKU DIUJI? 

• Surah Al-Ankabut ayat 2-3
•Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU
IDAM-IDAMKAN?

• Surah Al-Baqarah ayat 216
• Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

• Surah Al-Baqarah ayat 286
• Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

RASA FRUST?


• Surah Al-Imran ayat 139
• Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

• Surah Al-Imran ayat 200
• Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah
supaya kamu beruntung.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

• Surah Al-Baqarah ayat 45
• Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?


• Surah At-Taubah ayat 111
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
• Surah At-Taubah ayat 129
• Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!


• Surah Yusuf ayat 87
• dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

Surah An-Nisaa' ayat 86
• Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik, atau balaslah (dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu...

AKU HOPES : sahabat2 kat lua sane yg tgh bersedih..yg tengah byk masalah..cuba lah renung kembali..mungkin..segala ujian yg kita hadapi ini ada hikmah nya...yg paling penting Allah nak hapus kan dosa2 kita dgn ujian yg telah di berikan.ALLAH berikan kita ujian bukan ALLAH membenci kita,,.berfikir lah sejenak di mana diri kita sebenar nya....semoga sahabat kuat menghadapi segala ujian..kerana segala ujian itu adalah RAHSIA ALLAH..

p/s :Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

ingat lah..kita semua adalah manusia yg sering melakukan kesilapan..begitu jugak aku..terlalu banyak dosa yg telah aku lakukan di dunia ini..semoga ALLAh mengampun kan segala dosa kita semua..wallhualam ..Kita tidak akan kenal bahagia sebelum melalui sengsara, tidak kenal cinta sebelum faham erti benci, tidak menghargai senyuman tanpa air mata pedih....jangan lah menangis lagi...ALLAH ad disisi mu..


alfatihah buat allahyarham "HJ MOHAMAD HAJARI BIN HJ AHMAD " semoga roh ayahnda di tempat kan di kalangan orang yg beriman dan soleh..amin





Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Comments
12 Comments
style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>

12 ulasan:

hyz berkata...

entri yang sgt bagus n berguna....

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

hyz : tenks singgah :)

Pendamba Mawar berkata...

Yang pertama nya .. Alfatihah untuk ayhda.

tentang ujian tu, kita ni sebagai makhluk ciptaan Nya ,jadi kita tak perlu menilai kenapa kita diuji.:)
sabar ea..

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

yup..hehe sy oke jea...:)

msredcheesecake berkata...

Setiap ujuan iu kalau kita hadapi dgn redha akan mendekatkan lagi kita dengan Dia....

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

yups betul tu....kita semua boleh rase kan sendiri..:)

RinsyaRyc berkata...

bagusnya perkongsian.. tapi sedih la bila orng yg kita syang buat camtu kat kita.. Takpe, ti Allah beri yg lebih baik.. yg lebih menghargai siapa kita kan?

http://bulatmata.blogspot.com/

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

tenks rinsyaryc..:)

RinsyaRyc berkata...

dah bace haritu.. lupe lagi.. hiuhihi

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

xsempat lg nak update entry baru syg...

Qaseh Qhaleesh berkata...

Allah bagi ujian yang beratberat kat kita sebab Dia nak hamba dia sedar dari lalai dengan arus dunia . and Dia jugak nak jadikan kita hamba yang matang dalam setiap perihal . sebab tu Dia uji kita beratberat camtu kan .

al-fatihah di sedekahkan buat ayhnda Acu . semoga roh nya ditemptkn dgn golongn2 yg beriman . amin .

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

Amin : tenks Qaseh

© Segala yang tercatat di atas adalah hak milik kekal ツ tEyhasAhajE ツ