ada apa hari ini...??

Alamak.!~
pagi2 lagi aku dh serabut otak..mane x nye..mule2 bangun lambat..hai cik pantai...semalam tdo awl sudh..tapi bangun lambat jugak.*grrrr....
pastu mang semua plak lambat.....anak sedare aku ada 5 orang...akk aku pon lambat jgk ary neh...adeh!..=.='...

ary lambat serumah kot ary ni...then ank sdare aku yg sulung ni dok pok pek pok pek bising suruh cpt...aku lak dh mcm lipas kudung...aku xtw lah plak yg ary ni akk aku kene anta dowg pergi sekolah..mne x nye,selalu nya abg ipar aku yg anta...aku ni lambat dpt information sbb nye abg aku pon dh di tukar kan tmpt kije...

jadi ary2 selepas ini aku cadang kan ...ceh ! cadang kan lah sgt kan...aku bajet aku nak naek moto...kesian lak ak akk aku...malas nak susah kan beliau..kalo aku naik moto leh men cilop2..haha..smpai cepat..balik umah pon cepat...

hah !!~~ sebenar nye aku bukan ctew sal dorang ary ni...tapi aku nak ctew psal SERANGAN KULAT di tempat aku kije ni...eh kulat...??? ap ada pada kulat...?? knp ngan kulat ni..??msty dh tertanye2 kan...

ni lah yg membuat kan aku serabut sbenarnye...huh takut sebena nye..bukan serabut...KULAT MENGHANTUI...grrr.....eh dga mcm bese jek kan..?? kowg tahu x kulat t sejenis kuman yg bile masuk ke paru2 dan akan terus ke otak..akn membuat kan kite sesak nafas,kemungkinan besar akan menyebab kan kematian..?? MATI...?? sape xtakut mati....semua takut kan...so pikir sendri lah wehh...

aku dengar ctew dh semakin terukk...aku sekarang ni duk kat tingkat G yg lain kat tingkat 5 dan 6 dah cuty...so dengar2 khabar berita..JPA akn di tukar kan ke pejabar lame...yg dekat PUTrajaya...alh ni yg aku malas nak kene pindah2..

kene hafal jalan lagi..dh lah sepang ke putrajaya tu jauh nak mati,,..huwaaa!!~ kene naik moto lak tu...malang nye naseb sy,,,kulat ni jugak dh sampai ke tingkat 3 dan 2..hah jangan main2 kulat pon boleh main terbang2 taw....

ni gambar yg aku search kat pak cik google...meh layan bile kulat serang ape akn jadi.

keratan dr surat khabar..syarikat yg di serang kulat...

pintu pon dye makan TOq...ni bukan celopp sebarang celopp ni toQ..

beg pon dye sapu jugak...pkir lah kalo manusia di serang kulat..ape akan jadi kan..??

xsanggup mak nokkk..mak duk sini dah rase seram2 sejuk...mane x nye...setakat ni kat tempat aku ni xkene serangan lagi,,..tapi kat tingkat atas dah ad due orang yg kne serangn ni...baju2 kasut diorang habis kene makan ngan kulat..

aku xkesah lagi kalo baju yg kne makan ..tapi jgn lah mkan orang kulat oi...

ni salah satu siptom penyakit yg boleh terjadi jika kulat menyerang 


1:Athlete’s foot

Athlete’s foot atau penyakit tinea pedis, disebabkan oleh hifa yang menyerang kulit pada
jari kaki dan menyebabkannya jadi kering dan kawasan lesion yang bersisik.
Lesion membesar bergantung kepada kelembapan. Seterusnya kulit akan merekah, pucat
dan terdapat jangkitan sekunder dari bakteria yang menyebabkan gatal-gatal, lembap dan
kawasan putih terbentuk di antara jari-jari kaki.

Kulat yang menyebabkan Athlelet’ s foot berupaya tersebar di persekitaran. Ia menjangkiti
tisu apabila sistem badan tidak dapat melawannya.

nak tahu lebih banyak siptom2 penyakit yg terjadi jika di serang kulat boleh KLIK DI SINI...korang jangan amek remeh temeh jek benda ni..sebab nya kemungkinan besar dkt rumah korang pon ade mende2 mcm ni... korang xnk kan kalo kulit korang jadi cmni..??




xmo2 takut kan..?? malas nak letak pic2 serangan kulat..seram aku nengok..kowg nak tgk korang search je lah kat google...sgt menakut kan...so bagi mengelak kan penyakit ni terkena korang..slalu lah menjaga kebrsihan,...Pas ni xtw lah..mybe cuti atau akn berpindh ke putrajaya balik....erm...

*eh ctew sal kulat jek entry kali ni kan...lenkali lah aku ctew sal OMBAK..mood mls nak berjiwang ary ni..:)





Thanks sudi baca habis..Jangan lupa tinggalkan komen dan jejak anda..Jika entry kali ni best.. Anda mesti Like okey ?

Comments
5 Comments
style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>

5 ulasan:

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

dah tige org dokter dtg tempat kije aku....aku egt kan kulat nie serang pd roti je,rupe2 nye manusie pon dye boleh mkn..grr takut2

shahirah Rose berkata...

adoyai...bhye2...doa cpt2 abih LI..kang ko yang mkn kulat tu...AHAHAHAH

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

kalo aku lapo dh lme aku mkn wehh...tensen lak aku..aku ni ary2 doa LI hbs cpt...xsbr nak blah..

Tanpa Nama berkata...

kolat oh kolat..huhu

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

eyyy geli kan ngan kulat..huhu

© Segala yang tercatat di atas adalah hak milik kekal ツ tEyhasAhajE ツ